— Vi liker å tro at reiselivet er digitalt. Men så møter vi veggen her og der, sier Inge T. Dalen, kommunikasjonsrådgiver i Visit Sørlandet og næringsklyngen Arena Usus. De arrangerte tirsdag og onsdag Nasjonal digital reiselivskonferanse, med en digital walkshop i Kristiansands gater.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Digital oppdagelsesreise

– Vi liker å tro at reiselivet er digitalt. Men så møter vi veggen her og der, sier Inge T. Dalen. Foto: Caroline Dalland

— Det er en digital oppdagelsesreise i Kristiansand sentrum som vi bruker for å ta tak og løse de digitale problemene i reiselivet, forteller Dalen.De 200 deltakerne ble delt inn i grupper, og én fjerdedel av dem ble sendt ut i byen med mobilen som hjelpemiddel for å løse diverse oppgaver. De skulle blant annet prøve appen til reisenettstedet TripAdvisor for å finne attraksjoner og restauranter, finne åpningstidene til restauranten Sjøhuset og bestille billetter til forestilling på Kilden. Det var enklere sagt enn gjort.

TripAdvisor tilfredsstiller

— TripAdvisor er veldig god på å finne ting i nærheten, og kategoriene er enkle å forholde seg til. Men appen kan ikke brukes til å finne ut hvordan man skal komme seg til andre byer og steder på Sørlandet, sier Lisa Whitelaw, fra Expedia Media Solutions som har reist helt fra London for å bli med på konferansen.

— Det kommer ikke noe opp om turbuss i Kristiansand på TripAdvisor. City Train kom ikke opp heller, sier Hege Berven, trainee hos Turistkontoret for Lindesnesregionen.

Les også:

Irritasjonen ligger i detaljene

En av oppgavene i walkshopen som skulle løses med digitale hjelpemidler. Foto: Caroline Dalland

Sjøhuset fikk trekk fra enkelte for at nettsidene ikke var optimalisert for mobil og at de var vanskelig å navigere for engelsktalende. Stengetidene var heller ikke på nettsiden. Likevel ville konferansedeltakerne ha valgt restauranten ut fra nettsiden. Kildens nettside var derimot optimalisert for mobil, men design er ikke alt, mener deltakerne.— Deprimerende og sjokkerende. Kilden har en av de verste nettsidene jeg har sett når det kommer til brukervennlighet. Det går ikke an å booke forestillinger på mobilversjonen, og åpningstidene for billettkontoret er heller ikke mulig å finne, sier Ann-Heidi Hansen, merkevareansvarlig i NordNorsk reiseliv.

— Det er helt tydelig at små detaljer som mangler er veldig irriterende. Fullstendige åpningstider og brukervennlige mobilnettsteder er slike detaljer som burde være på plass. Det er veldig interessant å føle på kroppen hvordan turistene opplever Kristiansand og hvordan det kan overføres til Nord-Norge, forteller Hansen.

Les også:

Resulterer i en konkret arbeidsliste

– Vi håper at funnene vil lede til en konkret arbeidsliste, sier Heidi Sørvig. Foto: Caroline Dalland

Visit Sørlandet og Arena Usus vil bruke walkshop for å finne ut hvordan den nye generasjonen reisende bruker mobilen for planlegging og hvordan de opplever destinasjonen digitalt.— Det gjør vi best ved at reiselivsaktørene får fysisk gå ut og erfare kundens ståsted selv, sier daglig leder i Visit Sørlandet, Heidi Sørvig, og fortsetter:

— Vi håper at funnene, som ble nøye dokumentert i walkshopen, vil lede til en konkret arbeidsliste som Visit Sørlandet og bedriftene i byen kan ta tak i.