Mitsubishi i-Miev<b>Elektrisk effekt:</b> 67 hk/196 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 15,9 sek<b>Toppfart:</b> 130 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 235 l<b>Vekt:</b> 1080 kiloPris: Fra 168.000 kroner<b>Oppgitt rekkevidde:</b> 160 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 6 timer
Renault Zoe<b>Elektrisk effekt:</b> 88 hk/220 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 13,5 sek<b>Toppfart:</b> 135 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 338 liter<b>Vekt:</b> 1428 kg<b>Pris:</b> Fra 195.000,-<b>Oppgitt rekkevidde: </b>210 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 6-9 timer
Mitsubishi Outlander PHEV, ladbar hybrid<b>Motorer:</b> 2liters bensinmotor + to el-motorer<b>Effekt:</b> Totalt 202 hk<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 11 sek<b>Toppfart:</b> 170 km/t<b>Forbruk EU-norm: </b>0,19 l/mil<b>Bagasjeplass:</b> 560 l<b>Pris:</b> Fra kr 442.000,-<b>Oppgitt rekkevidde elmotor:</b> Ca 50 km
Nissan Leaf<b>Elektrisk effekt:</b> 109 hk/254 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 11,5 sek<b>Toppfart:</b> 144 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 370 l<b>Vekt:</b> 1474 kilo<b>Pris:</b> Fra kr 205.000,-<b>Oppgitt rekkevidde:</b> 199 km<b>Ladetid vanlig kontakt 10 amp:</b> 10 timer
Nissan NV-200<b>Elektrisk effekt:</b> 109 hk/254 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 14 sek<b>Toppfart:</b> 120 km/t<b>Bagasjeplass:</b> Som 5-seter: 2200 liter (til tak), som varebil: 4.400 liter <b>Vekt:</b> 1750 kg<b>Pris:</b> Fra 256.500,-<b>Oppgitt rekkevidde: </b>180 km<b>Ladetid med vanlig kontakt: </b>11-12 timer
BMW i3<b>Elektrisk effekt:</b> 170 hk/250 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 7,2 sek<b>Toppfart:</b> 150 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 260 l<b>Vekt:</b> Ca 1200 kilo<b>Pris:</b> Fra ca kr 249.900,-<b>Oppgitt rekkevidde:</b> 160 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 8 timer
Kia Soul<b>Elektrisk effekt: </b>111 hk/285 NM<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 11,4 sek<b>Toppfart: </b>145 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 281 l<b>Vekt: </b>1490 kilo<b>Pris:</b> Fra 205.900 kroner<b>Oppgitt rekkevidde:</b> 212 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 8-10 timer
Volkswagen e-Up<b>Elektrisk effekt:</b> 82 hk/210 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 12,4 sek<b>Toppfart:</b> 130 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 250 l<b>Vekt:</b> 1139 kg<b>Pris: </b>Fra kr 182.000,-<b>Oppgitt rekkevidde: </b>160 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 10 timer
Volkswagen e-Golf<b>Elektrisk effekt:</b> 115 hk/270 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 10,4 sek<b>Toppfart: </b>140 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 341 l<b>Vekt:</b> 1510 kilo<b>Pris:</b> Fra 245.000,-<b>Oppgitt rekkevidde:</b> 190 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 6 timer
Her presenterer vi de fleste elbilene som for tiden er på lager hos forhandlere i Kristiansand. Fra venstre: Kia Soul Electric, Volkswagen E-Up, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, Nissan NV-200, BMW i3, den ladbare hybriden Mitsubishi Outlandet PHEV, Mitsubishi 1-Miev og Renault Zoe. Foto: Tor Mjaaland
Mitsubishi i-Miev<b>Elektrisk effekt:</b> 67 hk/196 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 15,9 sek<b>Toppfart:</b> 130 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 235 l<b>Vekt:</b> 1080 kiloPris: Fra 168.000 kroner<b>Oppgitt rekkevidde:</b> 160 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 6 timer
Renault Zoe<b>Elektrisk effekt:</b> 88 hk/220 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 13,5 sek<b>Toppfart:</b> 135 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 338 liter<b>Vekt:</b> 1428 kg<b>Pris:</b> Fra 195.000,-<b>Oppgitt rekkevidde: </b>210 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 6-9 timer
Mitsubishi Outlander PHEV, ladbar hybrid<b>Motorer:</b> 2liters bensinmotor + to el-motorer<b>Effekt:</b> Totalt 202 hk<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 11 sek<b>Toppfart:</b> 170 km/t<b>Forbruk EU-norm: </b>0,19 l/mil<b>Bagasjeplass:</b> 560 l<b>Pris:</b> Fra kr 442.000,-<b>Oppgitt rekkevidde elmotor:</b> Ca 50 km
Nissan Leaf<b>Elektrisk effekt:</b> 109 hk/254 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 11,5 sek<b>Toppfart:</b> 144 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 370 l<b>Vekt:</b> 1474 kilo<b>Pris:</b> Fra kr 205.000,-<b>Oppgitt rekkevidde:</b> 199 km<b>Ladetid vanlig kontakt 10 amp:</b> 10 timer
Nissan NV-200<b>Elektrisk effekt:</b> 109 hk/254 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 14 sek<b>Toppfart:</b> 120 km/t<b>Bagasjeplass:</b> Som 5-seter: 2200 liter (til tak), som varebil: 4.400 liter <b>Vekt:</b> 1750 kg<b>Pris:</b> Fra 256.500,-<b>Oppgitt rekkevidde: </b>180 km<b>Ladetid med vanlig kontakt: </b>11-12 timer
BMW i3<b>Elektrisk effekt:</b> 170 hk/250 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 7,2 sek<b>Toppfart:</b> 150 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 260 l<b>Vekt:</b> Ca 1200 kilo<b>Pris:</b> Fra ca kr 249.900,-<b>Oppgitt rekkevidde:</b> 160 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 8 timer
Kia Soul<b>Elektrisk effekt: </b>111 hk/285 NM<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 11,4 sek<b>Toppfart: </b>145 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 281 l<b>Vekt: </b>1490 kilo<b>Pris:</b> Fra 205.900 kroner<b>Oppgitt rekkevidde:</b> 212 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 8-10 timer
Volkswagen e-Up<b>Elektrisk effekt:</b> 82 hk/210 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 12,4 sek<b>Toppfart:</b> 130 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 250 l<b>Vekt:</b> 1139 kg<b>Pris: </b>Fra kr 182.000,-<b>Oppgitt rekkevidde: </b>160 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 10 timer
Volkswagen e-Golf<b>Elektrisk effekt:</b> 115 hk/270 Nm<b>Akselerasjon:</b> 0-100 km/t: 10,4 sek<b>Toppfart: </b>140 km/t<b>Bagasjeplass:</b> 341 l<b>Vekt:</b> 1510 kilo<b>Pris:</b> Fra 245.000,-<b>Oppgitt rekkevidde:</b> 190 km<b>Ladetid vanlig kontakt:</b> 6 timer

Det startet med Nissan Leaf som lenge var nesten enerådende på elbilmarkedet og på landsbasis har solgt over 11.000 biler i løpet av et par år. Underveis dukket først Tesla opp med et voldsomt salg, deretter har det kommet en rekke nye elbilmodeller som er blitt mer eller mindre populære.

Hittil i år er det Nissan som har flest solgte elbiler i Norge med nærmere 4000 biler, tett fulgt av Tesla og Volkswagen. På Sørlandet, og ikke minst i Kristiansand, ser vi at den sterke markedsmakten til Volkswagen slår ut også på elbilomsetningen. Etter å ha kommet litt sent på elbilmarkedet, er det nå Volkswagen med sine to elbiler e-Golf og e-Up som selger mest foran Nissan. Tesla er her på fjerdeplass men langt bak de to ledende Volkswagen og Nissan.

I høst har det dukket opp nye elbiler på markedet, som Kia Soul Electric, en bil som det allerede selges en god del av. Renault Zoe kom på vårparten, en bil mange mener burde selge bedre enn den faktisk gjør.

Og mye kommer til å skje på dette markedet fremover. Ikke minst gjennom de mange ladbare hybridene som er varslet, biler som kombinerer en elektrisk motor og en tradisjonell bensinmotor. Mitsubishi Outlander PHEV, hybridutgaven av den voksne SUV-en, har vært på markedet et drøyt halvår. Og det nærmeste året kommer alle de store bilfabrikkene med ladbare hybrider.

Vi har latt salgssjefene for de mest populære elbilene komme til orde med noen argumenter for hvorfor velge nettopp den elbilen de selger:

Tom Gøytil, Motor Forum Kristiansand:

Mitsubishi i-Miev har velprøvd teknologi blant annet fordi den var den førsteelbilen på markedet fra en stor bilprodusent. Den har en svært gunstig pris i forhold til konkurrentene, har en kompakt størrelse og passer perfekt som nummer to bil i husstanden.

Renault Zoe leveres ferdig med hjemmelader og har markedets desidert raskeste lading. Den har klasseledende rekkevidde, er sikreste bil noensinne testet i Euro Ncap opp til C-segmentet og kan lades på ca 140 hurtigladestasjoner i Norge. Den bruker type 2 ladekontakt som blir EU-standarden.

Mitsubishi Outlander PHEV er bilen som går både på strøm og bensin. Du får SUVens fordeler med firehjulstrekk, høy bakkeklaring og hengerfeste. Ingen «rekkeviddeangst», og rett og slett en fullverdig familiebil uten noen kompromisser.

Thor Harald Foss, Sørlandets Bilsenter:

Nissan Leaf er spesielt godt støydempet da den er konstruert som en 100 prosent elbil, er svært romslig med god bagasjeplass og har fått fem stjerner i sikkerhetstesten Ncap. Bilen er godt utprøvd, har en mengde fornøyde eiere, har lite feil og hurtiglading. Har mulighet for å fjernstyre varme og lading fra mobil-appen.

Nissan e-NV200 bygger videre på kvaliteten og suksessen til Leaf og NV200 som fikk tittelen «Van of the year» i 2010. Ideell til småbarnsfamilien som trenger plass til barnevogner, eller plass til et par sykler i tillegg til fem personer. Bilen har hurtiglader og samme mulighet til styring av varme og lading som Leaf.

Thomas Engen, Bavaria Kristiansand:

BMW i3 gir en fantastisk kjøreopplevelse gjennom opplevd kvalitet og kjøreglede og har en topp miljøprofil med liten batteripakke og lav vekt. Produseres på fabrikk drevet av vindkraft og skiller seg ut i mengden med et tøft og annerledes utseende. Den er bygget opp fra grunnen av som elbil.

Christian Abrahamsen, Motor Sør AS:

KIASoul Electric er den nyeste elbilen på markedet med lengst rekkevidde av folkeelbilene på 212 km. God innvendig plass og høy sittestilling. Bilen har sju års garanti på både bil og batteri. Hurtigladning gjøres unna på ca 30 min til 80 % på en av de 140 hurtigladestasjonene i Norge. Selv den rimeligste modellen er full av utstyr.

Geir Skogdalen, Gumpens Auto Vest:

Volkswagen e-Up er bygget på en vanlig bil og ser ut som en vanlig bil. Dette er noe vi erfarer at kunder setter pris på ved valg av elbil. Det er dessuten den sikreste bilen i sin klasse med 5 stjerner i euro ncap testen, og kommer usedvanlig godt utstyrt uten tillegg i prisen. En innovativ bil med DAB+, city nødbrems og navigasjon. Den har åtte års garanti på batteriet.

Volkswagen e-Golf er klasseledende i sitt segment. En veletablert bil i markedet som folk har hatt kjennskap til helt tilbake til 1974 (vanlig Golf).En fullverdig bil med et hav av sikkerhetssystemer som city nødbrems, frontassist, multikollisjonsbrems, precrash med mer. Leveres med et omfattende utstyrsnivå som standard. Kan Lades hvor som helstuansett land.

Også Citroen og Peugeot

Også Peugeot og Citroen har elbiler å tilby kundene. Men de var ikke på lager i Kristiansand da denne presentasjonen ble laget. De to elbilene Citroën C-Zero og Peugeot iOn er to av trillingbilene der Mitsubishi i-Miev er tredjemann. Denne er presentert her, og de to franskmennene har de samme ytelsene som i-Miev. De lokale forhandlerne har levert flere av disse elbilene så langt i år.

I tillegg kommer selvsagt Tesla som selges direkte fra Oslo og som mange sørlendinger har skaffet seg.