En enkel hengekøye er det eneste "private rom" hver elev får til rådighet, forklarer kaptein Sune Blinkenberg og daglig leder Per Filip Sommersted. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi kaller skolen «A+ Academy». A+ er den beste karakteren du kan få i det internasjonale skolesystemet, forklarer daglig leder Per Filip Sommerstedt i Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet.

Mens fartøyet nå ligger i vinteropplag ved Kilden, pågår forberedelsene til det som blir et helt nytt skoletilbud for 16-18-åringer som vil bryne seg på livet, havet og hverandre - samtidig som de får undervisning i et krevende pensum som kvalifiserer dem til opptak på verdens fremste universiteter.

— Dette blir en utdannelse som utfordrer hele mennesket, der ungdommene skal lære å samhandle, løse problemer og utvikle sine ukjente talenter, sier Sommerstedt.

Dermed blir «skoleskipet Sørlandet» igjen et skoleskip slik det var fram til 1972, om enn ikke med en ren maritim utdannelse.

Inn i regnskogen

— Det blir et helt unikt program der vi flytter oss rundt hele kloden med 44 stopp der vi kan gjøre dypdykkstudier, forklarer Sommerstedt.

Eksempelvis drar de inn i regnskogen når de ankommer Panama, og blir der i 20 dager for å studere miljø.

En enkel hengekøye er det eneste "private rom" hver elev får til rådighet, forklarer kaptein Sune Blinkenberg og daglig leder Per Filip Sommersted. Foto: Kjartan Bjelland

Å sikre skipet seilende helårsdrift, har vært stiftelsens hodepine siden den ble etablert i 1981, og da Sommerstedt kom inn som daglig leder i 2010 forsøkte han å lindre smerten. Først leide han det ut til en kanadisk skole som brukte den fram til i år. Nå skaper stiftelsen sitt eget seilende akademi.— Stiftelsen er til for å bevare skipet, men hvordan skaffe inntekter for å bevare? spør Sommerstedt - og håper den nye skolen er svaret.

Skolepenger

For det er ikke gratis å legge grunnlag for en global karriere. Drøye 300.000 kroner koster det hver elev å jobbe seg jorden rundt i et skoleår, mat og undersivning inkludert.

— I utlandet er det ikke uvanlig å betale for videregående utdanning. For våre norske elever forsøker vi å få til en ordning med sponsorater fra næringslivet. Elevene som går hos oss, vil senere kunne bli svært verdifulle medarbeidere for norske og internasjonale bedrifter, og vi vil også være ambassadører for sørlandsk næringsliv på våre stopp ulike steder på kloden, sier Sommerstedt.

Han har selv arbeidet i 18 ulike land med ledelse, salg og markedsføring for internasjonale selskaper, og brenner for tanken om å kvalifisere ungdom for jobber med globalt perspektiv.

Legger grunnlag

— Dette er en videregående utdanning som legger grunnlag for mange yrker, og elevene kan like gjerne ende opp som leger, finansfolk og politikere, mener Sørlandets daglige leder.

Av de knappe 60 elevene vil bare fem-seks være norske, de øvrige skal rekrutteres fra ulike deler av verden.

Et internasjonalt agentnettverk er etablert for å sikre elevtilgang, en kanadisk rektor er ansatt og noen av de ti lærerne er også på plass, foreløpig ingen norske.

Hele jordomseilingen tar to år, og det vil være mulig å mønstre på både for ett og to år. Det gis undervisning i pensum for både andre og tredje videregående, og opplegget er utarbeidet i samarbeid med skoler i ulike land, blant annet Kristiansand Katedralskole Gimle.

- Det blir tøft

Stiftelsen Fullriggeren Sørlandet investerer over to millioner kroner for å stable det nye akademiet på beina, og Per Filip Sommerstedt håper det vil være nedbetalt i løpet av fem år. Men om de lykkes, gjenstår å se:

— Det blir tøft, men vi tror vi har funnet en modell som gjør at vi kan få det til. Det er ikke bare-bare å finne elever, og kanskje fungerer det ikke hundre prosent fra dag én. Men vi jobber hardt og vil legge stein på stein for å lykkes, han.

Per i dag har over 400 elever fra ulike land meldt sin interesse for å delta de neste tre årene. Av disse er fire-fem norske, og den første utvelgelsen starter på nyåret.

Gode karakterer og godt gjennomførte fysiske og psykiske tester blir krevd for å mønstre på.

Tilbake i 2017

20. juni 2017 vil fullriggeren Sørlandet igjen ankre opp i Kristiansand dersom alt går etter planen. Da vil mannskapet på 12 og den internasjonale elevskaren ha besøkt land over hele kloden.

Etter starten 18. august 2015 går ferden til Nederland, Portugal, Marokko, Spania og Kapp Verde-øyene før kursen settes mot Trinidad og Tobago på den andre siden av Atlanteren. Så venter Curacao, Colombia, Panama, Equador, Chile, New Zealand og ulike stillehavsøyer før semesteret avsluttes i Australia, Indonesia og Singapore.

Sommeren 2016 blir skipet liggende i Hong Kong, deretter venter blant annet Kina, Japan, Vietnam, Brunei, Malaysia, Maldivene og Mauritius, før skipet går til Sør-Afrika og Namibia, krysser Atlanteren på nytt og svipper innom Brasil og Bermuda før det seiler hjem.