Det skriverNRK Sørlandet mandag morgen.

— Per i dag tror vi ikke det blir nødvendig. Vi har fått gjort en relativt grundig filming og inspeksjon av både fartøyet og trålbruket, sier havariinspektør Bjørn Bratfoss til NRK Sørlandet.

ROV-en dukker opp langs skipssiden til KV "Tor" for siste gang under bergingsoperasjonen utenfor Lindesnes. Foto: Tore André Baardsen

Fisketråleren med de to fiskerne om bord sank utenfor Lindesnes 12. februar i år. Rundt nyttår kan rapporten om ulykken være klar, ifølge NRK.

Dårlig vær

Ifølge Havarikommisjonen var det raske skifter i vindforholdene, en del sjø og sterk strøm om morgenen. Kommisjonen vurderer nå om været kan ha bidratt til forliset og om trålen kan ha hektet seg fast i havbunnen

Følg FVN Mandal på Facebook

— Dette er forhold vi helt klart tar med når vi skal prøve å gi et bilde av hva som skjedde og ikke minst hvorfor det ble som det ble, sier Bratfoss til NRK.

Erfarne fiskere

Det var 12. februar at reketråleren «Carina» med de erfarne fiskerbrødrene Arnfinn (66) og Øystein Fjedskår (63) ble meldt savnet utenfor Lindesnes.

Operatør fra Seabed Services Steinar Torjussen ved miniubåten som har vært brukt i forsøket med å få opp den omkomne fra Carina. Nå har været satt en stopper for forsøkene. Foto: Jarle R. Martinsen

Det ble igangsatt en storstilt leteaksjon, og båten ble til slutt funnet på 155 meters dyp, litt over en måned etter at den gikk ned.Den ene omkomne ble funnet i styrhuset, og senere ble også den andre fiskeren funnet.

Hindringer

Teorien er at ulykken har skjedd svært fort. I området skal det også ligge en del hindringer på havbunnen, noe som vil kunne føre til at fartøyet krenger dersom trålen henger fast, mener kommisjonen. I vurderingene tas det også med fartøyets konstruksjon.

— Det er disse sporene vi jobber etter. Vi gjør også en del beregninger på dette for å prøve å få bekreftet hva som ville ha skjedd med ulike scenarioer. Vi skal også ha en dialog med dem som kjente båten og fiskerne best, sier Bratfoss til NRK.