— Dette fjerner CO2 og NOx tilsvarende utslipp fra 1300 biler, så dette monner. Det er et viktig og konkret miljøtiltak som viser hvordan den maritime næringen næringen er med på det grønne skiftet, sier miljøvernminister Tine Sundtoft.

Mandag morgen skrudde hun av hjelpemotorene som til nå har stått på når Superspeed har lagt til kai. Samtidig ble anlegget for landstrøm startet opp.

Fra nå av skal Superspeed forsynes med strøm herfra når det ligger til kai.

Fjerner støy

Det har kostet 12 millioner å gjøre klar Superspeed for å kunne gå på landstrøm. Det inkluderer ombygging både ombord på skipet og i land. Av dette er det beregnet at de vil få 8,5 millioner fra NOx-fondet.

— Vi ligger til kai i Kristiansand sentrum. Nå fjerner vi all støy fra skipet i tillegg til at det ikke blir noen utslipp, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon i Color Line.

Tine Sundtoft åpnet mandag det nye anlegget for landstrøm. Her sammen med Helge Otto Mathisen. Foto: Kjetil Reite

Ifølge Mathisen har det de siste ukene blitt kjørt flere tester av anlegget som leverer 11.000 volt til Superspeed.

50 millioner

Men Color Line må gjøre ytterligere investeringer for å kunne møte framtidige miljøkrav. Mens motorene nå slås av mens de liggertil kai, vil Superspeed fortsatt slippe ut store mengder CO2 fra tungoljen den går på når den seiler.

Fra nyttår skal de derfor investere 200 millioner rensing av utslippene fra fire skip. Rundt 50 millioner blir brukt på Superspeed 1. — Det blir en vesentlig miljøinvestering fra vår side. Det er en vnin-vinn-situasjon som både vi og miljøet drar nytte av, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.

Mens de regner med å få en støtte på 8,5 millioner for å gå over til landstrøm, må de ta investeringen i ny renseteknologi selv.

Når denne er klar, skal utslippene fra tungoljen på Superspeed tilsvare utslippene skipet ville hatt om det gikk på diesel.

Komplisert

Kristiansand havn har hatt strømforsyning klar til Superspeed siden skipet begynte å gå fra Kristiansand i 2008. Først i årer altså Superspeed klar for å kunne gå på landstrøm.— Det er en komplisert anlegg vi har investert. Det er snakk om strøm tilsvarende forbruket til flere hundre husstander som skal til for å forsyne Superspeed. Men til gjengjeld kan vi slå av motorene om natten og det vil de merke i Kristiansand, sier Helge Otto Mathisen.

Miljøeffekt

Da Fædrelandsvennen skrev om saken i desember i fjor, oppga Color Line at utslippene ville reduseres med 2300 tonn CO2 og 34 tonn Nox hvert år når de gikk over til landstrøm.

Pluggen på skutesiden er strømmen fra land. Foto: Kjetil Reite

Det tilsvarer utslippene fra 1300 biler.— Dette har en betydelig effekt for miljøet. Det bidrar spesielt til å redusere utslippene lokalt, sier Kim Øvland, fagkoordinator for klima og miljø i Kristiansand kommune.

Cruiseskip

Han mener det er viktig at så mange skip som mulig kan gå over på strøm når de ligger til kai.

— Dessverre krever det en del tilpasninger til hvert enkelt skip for å kunne gå over på landstrøm. Derfor vil det nok ta litt tid før for eksempel cruiseskipene går over til strøm, sier han.