— Det har vært mange stygge episoder. Senest langfredag hadde vi en episode der en rekke biler la seg ut i veien for noen gående fra hyttefeltet som gikk langs riksveien. Plutselig kom en bil som ei kule og skulle kjøre forbi, forteller Odd Arne Gabrielsen.

20 år med forespørsler

Skjærtorsdag ble han takket av etter nærmere 20 år som leder for Hartevasstrondi hyttevelforening.

I like mange år har han kontaktet kommunen under de årlige infomøtene mellom hyttevelforeningene på Hovden og Bykle kommune, og bedt om nedsatt fartsgrense.

40 hytter i feltet

Odd Arne Gabrielsen (til høyre) og Trond Marius Gabrielsen fra hyttefeltet Hartevasstrondi mener begge det må bli billigere å ferdes mellom hyttefeltet og sentrum. Foto: Richard Nodeland

Hartevasstrondi ligger et par kilometer sør for Hovden sentrum, på østsiden av riksvei 9, og består av omlag 40 hytter. Fremover er det planlagt en utvidelse med rundt 20 hytter i feltet.— På vinterstid er det verst. Går man langs veien da kan man bli skviset mellom ei snøfonn på den ene siden og en bil som kommer i 100 km i timen på den andre, sier Gabrielsen.

- Gir blaffen

— Mange gir blaffen og kjører på, selv om man kommer med barnevogn og småbarn, sier sønnen Trond Marius Gabrielsen.

— Jeg har aldri sett at det har vært politikontroll på stedet heller. Når fartsgrensen er på 80, kjører folk minst det, og gjerne mer, forsetter far Gabrielsen.

- Må bli tryggere

Begge mener det må bli tryggere å ferdes mellom hyttefeltet og Hovden.

— Jeg skal innrømme at jeg ikke har vært så god til å skrive søknader til veivesenet, men jeg har tatt det opp med kommunen i flere år, sier Odd Arne Gabrielsen, som presiserer at han er godt fornøyd med kommuneadministrasjonens innsats i saken.

- Tatt opp problemstillingen

Bykle-ordfører Jon Rolf Næss bekrefter overfor Fædrelandsvennen at han kjenner godt til saken.

— Vi har ikke hatt noe imot hverken nedsatt fartsgrense eller andre trafikksikkerhetstiltak. Vi har årlige møter med veivesenet der blant annet dette blir tatt opp, forteller Næss.

Han viser til at kommunen har flere prosjekter med trafikksikring i Bykle som det jobbes med, deriblant en skummel overgang på riksveien nord for sentrum.

— Jeg mener vi har vært veldig ivrige og tatt opp problemstillingen med veivesenet flere ganger, sier Næss.

- Er ikke tettsted

Seksjonsleder for plan og forvaltning i Statens vegvesen, region sør, Glenn Solberg, viser til fartsgrensekriterier gitt sentralt som begrunnelse for fartsgrensen på 80. — For å sette ned fartsgrensen til 60, må det være et tettsted, og det kan nok ikke Hartevasstrondi hyttefelt karakteriseres som, sier Solberg.

Han viser til at fartsgrensen først senkes til 60 ved enden av Hartevannet.

Denne fartsgrensen skulle Hartevasstrondi hyttefelt ønske gjaldt fra egen avkjørsel og opp til sentrum. I dag starter den imidlertid ved enden av Hartevann, to kilometer nærmere sentrum. Foto: Richard Nodeland

— Før du kommer dit det står 60 i dag, er det ikke noe tettsted. Da er kriteriene heller ikke til stede for å senke fartsgrensen, sier Solberg..

- Ikke mulighet til å fravike

— Og fartsgrensekriteriene kan man ikke gjøre unntak fra?

— Vi har ikke mulighet til å fravike dem, så pr i dag kan vi ikke senke fartsgrensen. Men hvis Hovden utvikler seg, og det blir bygd ut mellom hyttefeltet og det nåværende sentrum, kan jo ting endre seg, svarer Solberg og legger til.

— Men er det gående i veibanen skal bilistene sakke farten og kan ikke kjøre i 80. Det fremgår av den generelle aktsomhetsregelen i veitrafikklovens paragraf 3.