Mjaaland peker særlig på trafikkmengde i forhold til veiens dårlige standard.

— Men fire centimeter snø?

— Mandag ettermiddag var det faktisk mindre snø enn grensen for å brøyte, og brøyting ville hjulpet lite. Det blåste kraftig og veibanen ble polert. Sånn er det av og til. Vi saltet hele dagen og det var egentlig grei temperatur for salt. Men kombinasjonen vind, litt snø, dårlig skodde vogntog og bratt bakke, skapte situasjonen, sier Mjaaland, som i utgangspunktet ikke ser hva veivesenet skulle gjort annerledes.

Evaluering

— Tirsdag morgen skal vi ha evalueringsmøte med alle. Da må vi se på om det er ting vi kan forbedre, men jeg kan ikke si noe om dette nå. Vi gjør absolutt så godt vi kan, og det kan virke rart at et lite snøfall får så store konsekvenser. Det er komplisert, som sagt, sier Mjaaland, og minner om at det passerer tett på 1000 vogntog i døgnet forbi Mandal.

Han sier at det er vanskelig å vedlikeholde en utdatert vei godt nok til at den alltid kan fungere for en stadig tettere trafikk. Det skal bare stoppe ett vogntog i en av de krappe svingene eller bratte bakkene på E 39, så er kaoset i gang.

— Det er beklagelig at vi igjen fikk køer og stopp, men vi har gjort en rekke tiltak for å unngå det. Det er imidlertid umulig å sikre seg helt, sier han.

Veivesenet har forsterket vedlikeholdet de siste årene. Det saltes ekstra, særlig på de utsatte områdene. Det er kontrollører ute for å luke ut vogntog, og veivesenet har pålagt underentrepenøren å ha maskin og utstyr til å dra vekk og flytte vogntog som setter seg fast.

- Vil skje igjen

Mjaaland sier at det er komplett umulig å ha total kontroll til enhver tid.

— Derfor vil det skje flere ganger at veien må stenge. Vogntoget som skapte kø mandag, kom ett eller annet sted vestfra, det kom ikke ut av ferja, for å si det sånn, sier Mjaaland.

Han mener veivesenet de siste årene har gjort mye for å unngå at E 39 blir stengt så fort det er snøfiller i lufta. For eksempel ble Trybakken utvidet i fjor med ekstra felt slik at vogntog som kjører seg fast, ikke hindrer annen trafikk. Her var problemene små mandag.— Alle i veivesenet husker 21. og 22. februar 2007. Da stengte E 18 mellom Kristiansand og Lillesand. Der er ny motorvei nå, og vi har ikke hatt tilsvarende problemer der siden den nye veien åpnet, sier Mjaaland, som ber om forståelse for at det ikke er lett å håndtere E 39 om vinteren.

- Mandals ordfører lurer på hvorfor dere ikke kan strø mye de verste plassene?

— Sand nytter egentlig ikke på en så trafikkert vei. Det blåser bort på minutter, men mandag kveld strødde vi for å få vogntogene opp, svarer Mjaaland.