Biskopen har forberedt seg.

— Reservasjonsretten er en viktig del av et liberalt demokrati, sier biskop Stein Reinertsen, og siterer fra FNs verdenserklæring for menneskerettigheter, artikkel 18, nesten før vi har satt oss ned.

Der står det at «enhver har rett til tanke- samvittighets- og religionsfrihet».

Samvittighet

— På hvilken måte preger ditt abortsyn ditt forsvar for at fastleger bør få reservere seg mot å henvise til abort?

— Vi har fått en uheldig debatt. Debatten bør ikke få handle om abortloven, men om retten til å reservere seg.

— Vi kan gjerne legge loven til side nå, men hvordan preger abortsynet ditt din holdning til reservasjonsordningene?

— Jeg ville forsvart denne retten uavhengig av abortsyn. For vi må ha respekt for menneskers samvittighet.

Alvorlighetsgrad

Agderbiskopen mener reservasjonsretten aldri må «knyttes opp mot småting», men sier vi må vurdere «alvorlighetsgraden» av den handlingen et menneske av samvittighetsgrunner vil reservere seg i mot.

— Hva er det som gjør dette alvorlig nok til å reservere seg?

— Det er synet på det ufødte liv. Disse legene mener vi her snakker om liv og død. Og når en sak handler om liv-død, har vi å gjøre med et grunnleggende spørsmål i livet. Jeg deler synet på det ufødte liv, men det er ikke avgjørende for min holdning til reservasjonsretten.

Reinertsen trekker inn retten til å reservere mot å delta i militært forsvar.

— Selv har jeg vært i forsvaret, men jeg har hele tiden kjempet for andres rett til å reservere seg av samvittighetsgrunner. Også der handler det om liv og død. Vi må ikke overkjøre mennesker.

Ansvarsbevisst

I svangerskapslovens paragraf 1 står det at samfunnet skal «skape en ansvarsbevisst holdning til disse spørsmålene slik at antallet svangerskapsavbrudd blir lavest mulig«

— I dette ligger det en bred forståelse i samfunnet for alvorlighetsgraden i det dette dreier seg om, sier biskopen, og legger til:

— Samvittigheten er et adelsmerke ved oss mennesker, og du endrer ikke et menneskes samvittighet ved tvang. Adferd, kan du endre, men heller ikke det ved tvang, men ved samtale. Det er slik vi jobber i et demokrati.

Henvise til lege

Hva mener Den norske kirkes øverste på Sørlandet er den etiske forskjellen mellom å henvise til abort og å vise videre til en lege på nabokontoret som er villig til å henvise videre?

— Det er en prinsipiell forskjell. Når du henviser til abort, tar du på en mer aktiv måte del i selve handlingen. Joda, det kan være vanskelig å finne slike grenser, men det er bedre å ha grenser enn å gi dem opp, sier Reinertsen.

Etisk dilemma

Vi tar et etisk dilemma til:

— For den som mener fosteret er et menneskeliv, må det fortone seg som at dette menneskelivet er i akutt livsfare når mor vurderer abort. Hvordan hjelper det fosteret at disse legene forlater arenaen når kvinnen skal snakke om å avslutte svangerskapet?

— Ja, det er et dilemma. Derfor er det en del leger som deler det samme synet på abort som de som ønsker å reservere seg, men lar være å reservere seg fordi de ønsker å være en samtalepartner, selv om det medfører at de må henvise til abort, sier biskop Stein Reinertsen.