— Førere av elbiler må være obs. I mange områder mot Posebyen og Festningsgata innføres nå maksimaltid på tre timer, opplyser daglig leder Raymond Solaas i Kristiansand Parkeringsselskap til Fædrelandsvennen.

Tiltaket skal hindre at elbil-eiere, som bor eller jobber i Kvadraturen, lar bilen stå hele dagen på verdifulle plasser utenfor butikkene.

Offentlige parkeringsplasser uten bom er gratis for elbilsjåfører, men tidsrestriksjoner må de følge som alle andre.

Nylig er det skiltet om i Østre Strandgate, Kongens gate og en flik av Tangen. Det samme har skjedd i Børsen p-hus, til overraskelse for enkelte.

Neste måned innføres tre timers regelen i kvartalene nærmest Festningsgata, mot Posebyen.

150304 Kvadraturen 3-timers parkering.ai

— Ikke noe å klage påDermed vil uoppmerksomme elbil-eiere kunne pådra seg et lite elektrosjokk i det de finner en gul lapp på frontruta. 300 kroner vil en slik overtredelse koste.

— Stol aldri på gammel vane! Hvis man ikke har lest skiltene, har man heller ikke noe å klage på, påpeker parkeringssjef Solaas.

Onsdag viste han formannskapet en enkel parkeringsskive som elbil-eierne kan kjøpe hos dem for en tier, eller skaffe hos private forhandlere.

Men bileierne kan også gjøre det enkelt: Notere tidspunkt de parkerte bilen og legge en lapp i frontruta.

Mange steder i Kvadraturen har det vært vanskelig å finne gateparkering ettersom elbiler har okkupert plassene hele dagen. Foto: Reidar Kollstad

Gratis elbilparkering gjør ikke bare situasjonen vrien for andre bilister, som må lete halve byen rundt. I tillegg taper parkeringsselskapet inntekterpå rundt fire millioner kroner i året.— Jeg sitter med en liten mistanke om at dette kommer som en konsekvens av lavere inntekter. Grunnen til at vi har parkeringsselskapet er jo ikke å skape arbeidsplasser eller inntekter, men ro og orden i gateløpet, påpekte varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF), som hadde tvilt seg fram til å støtte tiltakene det kommunalt eide selskapet nå iverksetter.

Gratis i Kilden p-hus

Elbil-eierne skal fortsatt ha betalingsfritak i Kilden p-hus, mens Slottet skal utredes. I Gyldengården blir det ikke gratis, fordi det sentrale anlegget er solid belagt med korttidsparkering.

Det var faktisk partiet Venstre som tok initiativ til å stramme inn på fordelene.

— Man skal ikke ha fordeler som følge av ønsket atferd, vi sorterer jo alle søppel uten å få noe for det. Det kommer garantert en runde sentralt på elbiler i kollektivfelt, fordi det utgjør en trafikkutfordring. Det er positivt med mange elbiler, men vi må bruke skatte- og avgiftssystemet til å stimulere dette, forklarte Eva Kvelland.

Eva Kvelland (V) mener det får holde at elbiler slipper avgifter. Til høyre Aase G. Paulsen (Ap). Foto: Vegard Damsgaard

— Makstid på gateparkering er til for å skape sirkulasjon, dette er plasser beregnet for dem som skal være i byen en time eller to. Å utnytte ledige parkeringshus er en god tanke, mange elbil-eiere er ikke klar over at det er gratis på Kilden, påpekte Aase G. Paulsen (Ap), som også er styreleder for p-selskapet.Formannskapet tok deretter saken til orientering.