KRISTIANSAND: Dermed er priskrigen i gang langs landeveien. 49 kroner billetten lokker Lavprisekspressen med, riktignok bestilt via internett og kun for et begrenset antall seter per buss.Likevel, det koster én krone mer å ta bussen fra Vågsbygd til byen og hjem igjen.Det er i praksis Oslo kommune som ser en oppgave i å skysse passasjerer til og fra Sørlandet. Lavprisekspressen sorterer under Oslo Sporveier, som er heleid av Oslo kommune.Driftsdirektør Helge Leite i Lavprisekspressen sier at selskapet tar sikte på å være på E 18 i løpet av våren, trolig i mai.Selskapet har søkt konsesjon om fem daglige avganger. Ryanair på veien

— Vi akter å være på veien det Ryanair er i luften, sier Leite.Til forskjell fra sine konkurrenter, må Lavprisekspressens konkurrenter bestille sine bussbilletter på internett, i alle fall om de rimeligste billettene skal sikres. Helge Leite sier at selv selskapets dyreste billetter skal være rimeligere enn gjennomsnittet hos konkurrentene.Lavprisekspressen kjører i dag fra Oslo til Bergen og Trondheim. En ekstra

21. februar setter konkurrenten.no inn ytterligere en daglig buss. Denne får avgang klokken 13 fra både Oslo og Kristiansand.Konkurrenten.no vil dermed ha 70 ukentlige avganger fra Kristiansand eller Oslo. Fem daglig i hver retning og resten fordelt fra fredag til søndag.I fjor opererte selskapet med 58 avganger hver uke.Bakgrunnen er passasjervekst i fjor og tilspisset konkurranse i år.Daglig leder Tom Roger Øidne forteller om rundt regnet 82.000 passasjerer i 2005.- Det er en kraftig økning på nær 60 prosent, og skyldes særlig at vi har satt opp ellers tomme returbusser i rute, forklarer han. Tar fra toget

Fra Nettbuss Sør forteller daglig leder Arnold Løvoll om flere enn 260.000 reisende i 2005. Det tilsvarer en økning på fem prosent.Nettbuss Sør har ti daglige avganger i hver retning mellom Kristiansand og Oslo.Løvoll har denne kommentaren til enda en konkurrent:- Vi trodde tilbudet var bra nok.- Er markedet stort nok til 19 daglige avganger i hver retning?- Det gjenstår å se. På ett tidspunkt vil tilbudet butte mot en grense.PS: Rundt regnet 400.000 passasjerer reiste med tog på Sørlandsbanen i fjor. Det er om lag 12.000 færre enn i 2004.