TROMSØ: – Maken til maktarroganse og dårlig service har jeg aldri vært borti, sier Monica Bryn (35) fra Nyli i Arendal.

I slutten av forrige uke ankom hun Gardermoen hvor hun skulle sjekke inn med hundefølget sitt. På forhånd hadde Monica sjekket opp hvilke regler som gjaldt hundtransport hos Norwegian, men ble ikke forespeilet noe utenom det vanlige. Monica har i flere år reist med hunder og aldri opplevd maken til lavprisselskapets prinsipprytteri.

– I skranken ble jeg stoppet, med beskjed om at hundene min ikke kunne være med på flyet. De var fem centimeter for store, og ville ikke kunne stå i burene. Jeg skjønte ingenting. I mer enn 10 år har jeg reist med hunder, og aldri hatt problemer. Hunder står ikke i bur når de flyr. De ligger, men det ville ingen høre om, sier hun til Nordlys.

Grådig forbannet satte Monica Bryn seg i bilen med kursen for Lyngen. Til Troms skulle hun uansett. I baksete måtte hundene pent sitte de 2000 kilometerne nordover. Turen tok fire dager ettersom Monica kontinuerlig sørget for at huskyene Tundra og Chakira fikk nok lufteturer.

På toppen av det hele nekter Norwegian å tilbakebetale billettprisen ettersom den ble solgt som en billigreise.

– Jeg hadde kjøpt lavpris, så enkelt var det for Norwegians representanter. Det hjalp ikke at det verken på hjemmesiden til flyselskapet, eller da jeg bestilte billettene, ble informert særskilt om hundetransport, sier Bryn.

Informasjonssjef Anne Grethe Ellingsen viser til regelverket, utarbeidet av IATA, skriver Nordlys.

– Det står helt klart i regelverket at hundens bur må være så stort at det er mulig å bevege seg og å stå oppreist. Det har med hundens velvære å gjøre. Dette er likt for alle, men jeg skjønner godt frustrasjonen til Bryn.