KRISTIANSAND: — Det blir kjempetøft for det eksisterende handelsmiljøet i Kvadraturen. Det er det ingen tvil om, sier daglig leder Sigurd Tvedt i Kvadraturen i Kristiansand AS.

Et nytt sentrumsområde er under planlegging på NSB-tomta, i tilknytning til den fremtidige Euroterminalen. Fire arkitektforslag er utstilt i Byhallen, og vinneren kåres allerede i dag.

— Det blir en milliardutbygging, den største i Kristiansand i moderne tid, sier Ole Falk Frederiksen, prosjektleder for gigantutbyggingen.

I trekanten avgrenset av Vestre Strandgate, jernbanesporet og E 39/Vesterveien skal det bygges 20.000 kvadratmeter forretning i første og andre etasje, og 200 boliger på toppen. Under bakken blir det parkering i to etasjer.

Bak milliardinvesteringen står Sjøfront Utvikling AS, som er dannet av ROM eiendomsutvikling AS og Sektor EiendomsPartner AS. Selskapene er eid av henholdsvis NSB og familien Schage i Oslo.

Dårlig timing

Hvis alt går etter planen blir både boliger og forretninger ferdig i løpet av 2008, samtidig med Kvartal 38 - «glassmagasinkvartalet» ved Markens.

Timingen bekymrer kvadraturforeningen.

— Dette blir veldig mye på en gang. Vi hadde håpt at kvartal 38 hadde kommet godt i gang før det nye kommer. Nå ser jeg at det blir konkurranse om å komme først på banen og få tak i leietakere, sier Sigurd Tvedt.

Investorene er ikke like bekymret, og skal sørge for at Kvadraturen tar sin del av den betydelige veksten i privat forbruk om dagen.

— Vi vil snu trenden og sørge for at kjøpekraftveksten foregår i sentrum, poengterer Ole Falk Frederiksen.

Det kan bli et hardt slag om kundene, som hvert år kjøper varer for seks milliarder kroner i Kristiansands-området: To milliarder i Kvadraturen, to i Sørlandsparken, én på Lund/Kongsgård og én i Vågsbygd-området.

Trenger fornyelse

Ifølge Sigurd Tvedt må øvrige forretninger i Kvadraturen ta seg i nakken for ikke å bli akterutseilt. Da Sørlandssenteret åpnet med 50 forretninger i sin tid, var det et hardt slag for omsetningen.

At de gamle er eldst, er ingen sannhet i denne bransjen.

— Det som er nytt og flott blir gjerne mer attraktivt. Det er alltid de dårligste som taper og de beste som vinner, erkjenner kvadratursjefen.

Samtidig understreker han at byen trenger fornyelse.

— Vi har jo savnet et skikkelig kjøpesenter i Kvadraturen, som kan være et lokomotiv for handelen, forteller Tvedt.

I neste omgang skal Euroterminalen bygges ut, en felles terminal for ferje, tog og buss. Arbeidet med denne har pågått helst siden tidlig på 1990-tallet, men ligger ennå noen år fram i tid.