KRISTIANSAND: — Det er bare plass til én pilotutdanning i Norge, sier fylkesordfører Rindestu til Fædrelandsvennen.Han gjør det klart at Tromsø i samarbeid med Bardufoss vil gjøre alt de kan for å beholde og videreutvikle trafikkflyverutdanningen i nord. Og dermed bekjempe planene om en tilsvarende utdanning på Kjevik.Tidligere har flere politikere, deriblant stortingsrepresentant Freddy de Ruiter (Ap), bedt Kristiansand og Tromsø om å samarbeide om utdanningen av piloter. I gårsdagens utgave av Fædrelandsvennen sa de Ruiter at han også har bedt kunnskapsminister Øystein Djupedal (SV) om å knesette et samarbeid.Men fylkesordfører Rindestu tror ikke Norge er stort nok til at vi kan holde oss med to utdanninger av trafikkflyvere.- Det er min klare mening at med de begrensede økonomiske rammer vi har i dette landet, vil disse to utdanningene måtte konkurrere med hverandre. For det er ikke plass til begge, sier Rindestu.I egenskap av fylkesordfører sitter han i styret for Norwegian Aviation College, som står for den praktiske utdanningen av piloter på Bardufoss.- Vi har selvfølgelig konstatert at det jobbes med konkrete planer der nede, sier han om HiAs ønske om å starte trafikkflyverutdanning på Kjevik.- Hvordan vurderer du konkurransen mellom Kristiansand og Tromsø?- Vi har god erfaring i å slåss med sentrale myndigheter. Så vi vet at dette blir en stri tørn. Fra vår side har vi brukt masse ressurser på å komme dit vi er i dag, sier Rindestu.En ny omdreining i konkurransen skjedde i går da styret for HiA ga grønt lys for å etablere et institutt for luftfartsfag på Kjevik. Det var det formelle startskuddet for en luftfartshøyskole.Målet er at den skal tilby utdanning av flyveledere, flyingeniører og innen logistikk. Og altså trafikkflyvere, hvis ikke Tromsøs opplegg kommer i veien.- Det er viktig at vi også har pilot-delen, slik at det blir en helhet. Dermed vil også sikkerheten i lufta styrkes, ved at de ulike yrkesgruppene kjenner godt til hverandre, sier HiA-rektor Ernst Håkon Jahr.Han understreker at det faglige innholdet i en pilotutdanning på Kjevik vil bli ivaretatt blant annet gjennom et tett samarbeid med Universitetet i Lund.I tillegg vil Jahr gjerne komme til en form for forståelse med Universitet i Tromsø og opplegget som drives på Bardufoss.- Flyvere som skal ha en komplett utdannelse må også være trent under ekstreme forhold i mer polare strøk, sier Jahr.Regjeringen vil trolig i revidert nasjonalbudsjett i vår gi signaler om det blir Tromsø eller Kristiansand som ligger best an.