KRISTIANSAND: — Vi opplever stadig oftere vold på skolene i Kristiansand, og det virker som om både volden og truslene blir grovere, sier leder av forebyggende avsnitt ved Kristiansand politistasjon, Hans Martin Skovly, til fvn.no.

Han poengterer samtidig at voldsbildet ikke er stabilt.

— MItt inntrykk er at det svinger veldig hvor mange voldsepisoder som blir registrert, sier Skovly.

Så sent som denne uka ble en ungdomskoleelev slått ned av en medelev. Han endte på sykehus med brukket nese etter vold på Haumyrheia skole. I februar måtte en gutt på Grim skole legges i jern av politiet etter å ha slått en lærer, og i desember ble en gutt på samme skole utsatt for grov vold i gymsalen .

I juni i fjor ble en lærer ved Tunballen sendt til sykehus etter å ha blitt slått med et skateboard.

— Trusler om vold fremsettes gjerne via nettsamfunn som Nettby eller andre typer for kommunikasjonsformer som msn, og ofte avtaler ungdommene at de skal møtes på skolen for å ta et oppgjør, sier Skovly.

I oktober 2007 ble en elev overfalt av maskerte ungdommer på skoleveien.

Utdanningsforbundet fortviler

Leder av Utdanningsforbundet i Kristiansand, Arnulf Andersen, bekrefter politiets inntrykk.

— Vi er ansatt for å undervise, men vi er blitt mer sosialarbeidere og psykologer de siste årene, sier han.

Selv om Andersen håper flertallet av lærerne har en naturlig autoritet og lederrolle, innser han at noen sliter med å holde kontrollen.

— Det er mange fortvilte lærere rundt i skolene, og mange blir maktesløse når slike situasjoner oppstår, sier Andersen.

- Hva mener du er årsaken til utviklingen vi ser?

— Det er vanskelig å svare på, men noe av bakgrunnen finner vi nok i de store gruppeinndelingene vi har nå. Det var nok enklere både for lærere og elever før da man hadde en klassegjeng på 20-30 stykker som var sammen hele dagen, sier Andersen.

Andersen påpeker samtidig at han også får tilbakemeldinger fra lærere som er godt fornøyde med sine elevgrupper, og som ikke kjenner seg igjen i bildet som tegnes av mer vold i skolene.

— Likevel, når rektor ved en skole går til anmeldelse av en elev, er det klart at det er alvorlig, sier Andersen.