KRISTIANSAND: — Innskjerpingen kan bli foretatt så snart det er enighet om det og det er praktisk mulig å gjennomføre. Endringene kan komme allerede i år.
Det sier Svein Jarl Kilberg i Gjensidige Forsikring til Fædrelandsvennen.
Batterier fjernes
Konkret kan forsikringsselskapene komme til å kreve at batterier, propanbeholdere og løse drivstofftanker ikke oppbevares i båten dersom denne skal vinterlagres innendørs.
— Ved å fjerne slike saker, reduseres brannfaren betydelig, påpeker Kilberg.
1. desember i fjor ble 70 båter ødelagt, da et båtlager på Kongsgård i Kristiansand ble totalskadd. Natt til 1. nyttårsdag led 12 båter samme skjebne da flammer la en opplagshall i Flekkefjord i aske. Tidligere har båthaller på Hægeland, Holskog og i Lillesand lidt samme skjebne.
Bygningen som brant på Kongsgård eies av Kristiansand Havn.
Snart svar
— Endelig taksering vil bli foretatt i slutten av januar. Vi har ikke fått signaler om at forsikringsselskapet vil søke regress, sier havnedirektør Stein Haartveit til Fædrelandsvennen.
Denne bygningen er forsikret i If skadeforsikring.
Der sier informasjonssjef Emma Elisabeth Vennesland at det er for tidlig å trekke konklusjoner:
Vi holder på å dypdykke i denne saken, blant annet for å finne ut hva bygningen var godkjent for.
— Stilles det grav til godkjenning av båthaller?
— Det vet jeg foreløpig ikke, sier Vennesland.
I dag finnes en rekke slike haller langs kysten, med varierende grad av forhistorie og brukstillatelse.