KRISTIANSAND: — Skal havna være å betrakte som et ordinært forvaltningsorgan der styrevedtak kan overprøves av statlige organ, eller skal havnedrift anses som en forretningsmessig virksomhet. Der eieren kan ta forretningsmessige hensyn?

Spørsmålet blir stilt i et innlegg på kristiansandsordførerens blogg.

Kystverket har forkastet Kristiansand havns krav om helårsdrift, og dermed kan aktører som ikke ønsker å seile hele året seile til Danmark.

— Poenget mitt er at havna skal kunne drive på samme bedriftsøkonomiske vilkår som en vanlig bedrift, og ha frihet til å ta egne valg. Den muligheten er de blitt fratatt, sier Sørensen til fvn.no.

(Artikkelen fortsetter under bilde)

Sørensen frykter at vedtaket hos Kystverket kan føre til at rederiene kun ønsker å ha ferjedrift sommertid.

— Havna har investert hundrevis av millioner. I verste fall risikerer man å stå uten ferje deler av året, sier Sørensen. Han avviser imidlertid at det hindrer fri konkurranse å legge særkrav om helårsdrift.

Håper på "vinterferie"

Går alt etter planen vil nystiftede Thy Ferries være på plass med egen ferje på strekningen Kristiansand - Hanstholm til våren. Rederisjefen frykter ikke at byen blir stående uten ferjeforbindelse vinterstid.

— Om Color Line finner ut at de ikke vil gå på vinteren vil det være kjempemessig for oss. Å være alene i 3-4 måneder hadde vært noe jeg hadde vært kjempeglad for, sier Thy Ferries-direktør Svein Olaf Olsen.

Kristiansandsordføreren frykter at Color Line kan velge å seile til sin egen havn i Larvik når trafikken er som lavest vinterstid. Linjedirektør for Color Lines rute mellom Kristiansand og Hirtshals, Odd Grønberg, legger til grunn at selskapet skal ha helårsdrift i Kristiansand.

— For øyeblikket forplikter vi oss til helårsdrift, sier Grønberg, og sier at rederiet ikke har ønsket å kommentere den pågående ferjedebatten.

— Vår avtale med havna er helt fundert rundt prinsippet om helårsdrift.

(Artikkelen fortsetter under bilde)

Ikke redd sommer-konkurranse

Utfordreren Thy Ferries er sammen med Fjord Line begge aktuelle som nykommere i Kristiansand havn kommende sesong. Thy Ferries-sjefen mener at åpenhet er et viktig stikkord.

— Ei havn må være fri for alle, på samme måte som en lufthavn. Det ville vært fint dersom vi som vil drive helårsdrift hadde blitt alene, men det er ikke farlig med at Fjord Line driver om sommeren. De kan ikke tjene penger, hevder Olsen.

Ordfører Sørensen mener at parallellen mellom havna for henholdsvis båter og fly ikke er holder, og peker på at båthavna har både persontrafikk og cargotrafikk.

— Cargo utgjør cirka 35-40 prosent av de totale inntektene for et ferjerederi, sier Olsen som mener at cargo-biten er svært viktig for å kunne drive sunt.