VENNESLA: — Vi har ikke noen bevisst strategi for sosiale medier i Vennesla Tidende. Vi konser mest om å gi ut en god lokalavis. Men dette må vi jo rydde opp i, sier redaktør Christopher Johansen – og ler.

— Det viktigste for oss er jo at alle venndøler er våre beste venner, og at vi som avis er deres beste venn. Så får Facebook komme i andre rekke, legger han til.

Det er Dagens Næringsliv som ”avslører” at en rekke norske bedrifter risikerer å få ødelagt hele Facebook-profilen sin på grunn av feil valg av kjønn.

Personer skal registrere seg som mann eller kvinne. Organisasjoner og bedrifter skal ikke. De skal registrere seg med egen side eller ”page”. Hvis ikke, risikerer de på kort varsel å bli utestengt og slettet fra Facebook.

For enkelte kan det bety at en stor ”vennekrets” rett og slett raderes bort, og man må begynne helt på nytt igjen.

Espen Grimmert i Klokere.no er klar i sin dom over bedriftsledere som bommer og får bedriften slettet:

— Det er utrolig at såpass store organisasjoner gjør enkle feil når de skal ta i bruk sosiale medier. Når slikt får passere, tyder det på at ledelsen helt mangler interesse for og kompetanse om sosiale medier, sier han til DN.

Johansen ler når han hører om denne kraftsalven, men må medgi at hans kunnskap om Facebook er mindre enn hans kunnskap om å drive god lokalavis.

Vennesla Tidende, Vesteraalens Avis, Altaposten, Moss Avis og Sandefjords Blad er blant avisene som risikerer å bli fjernet fra fjesboka hvis ikke de ordner opp i profilen sin.

— Dette er vel ikke det mest irregulære jeg har gjort i mitt liv. Men vi skal selvsagt ordne oss riktig, sier Johansen i Vennesla, som for tiden har drøyt 500 avisvenner på Facebook. Hva verre han kan ha gjort, er for øvrig en annen historie – som ikke har fokus her.

For ordens skyld: Fvn.no og Fædrelandsvennen har egen ”page”. Den kan du besøke her.