— Veien er smal, den har høy trafikk, den har autovern på mange strekninger, men mangler midtrekkverk, sier Holdal til fvn.no om hvorfor han er spesielt bekymret for E 39 mellom Stavanger-Kristiansand.

Reaksjonen kommer etter at regjeringen la frem Nasjonal transportplan for snart to uker siden. Sørlandet ble lavt prioritert i planen. Holdal kjenner strekningen godt. I ulykken på Hæstad øst for Helleland i Rogaland 17. juli 2006 mistet han tre familiemedlemmer. Dødsulykken var årsaken til at Nei til frontkollisjoner ble startet.

— Vi ble overrasket da vi så resultatet og at E 39 ikke er prioritert, sier han om Nasjonal transportplan.

Stanset å bygge midtrekkverk

Særlig er det formuleringene om midtrekkverk som bekymrer, noe Holdal ga uttrykk for til Nettavisen onsdag.

— Vi er bekymret for strekningen Kristiansand-Stavanger. Det står flere plasser i NTP at midtrekkverk skal settes opp «innenfor rammen til en rekke investeringstiltak». Vi har erfaring med at dette kan bety at midtrekkverk blir bortprioritert dersom prosjektet som helhet mangler penger, sa han til avisen.

- Hvilke erfaringer sikter du til?

— Det er spesielt to strekninger; Grimstad-Arendal og E 39 nærmere Stavanger. Veien ble bygd, det ble startet å jobbe med midtrekkverk, men det stanset etter et par kilometer på grunn av stopp i prosjektmidler. Sikkerheten burde bli nummer én. Hvis ikke sikkerheten er på plass, burde heller ikke veier bli bygget på den måten, svarer han til fvn.no.

Tar Sørlandet med i høringsuttalelse

Holdal har etter NTP ble lagt frem vært i møte med samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Han brukte anledningen til å skryte av at midtrekkverk blir prioritert. Men helst ville han at hatt langt mer en 100 kilometer midtrekkverk per år, samt at han ville hatt med E 39 på lista over strakstiltak.

— Vi har en del ankepunkter vi vil levere i en høringsuttalelse til Stortinget 5. mai. Vi kommer til å fremheve denne strekningen der, sier han.

- Hvorfor er det så viktig med midtrekkverk?

— Frontkollisjoner og utforkjøringer utgjør 75 prosent av tragediene. Midtrekkverk hindrer frontkollisjoner opp mot hundre prosent og hindrer utforkjøringer til venstre. Det er et paradoks at trafikkulykker er vårt nest største helseproblem, sier Per-Kaare Holdal.

Ikke bekymret for midtrekkverk

Finn Harald Amundsen, som er seksjonsleder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, sier til Nettavisen at han ikke deler Holdals bekymring for midtrekkverkene.

— Dette er et høyt prioritert sikkerhetstiltak. Det eneste er dersom prosjekter blir utsatt, for hvert prosjekt skal vedtas før det igangsettes. Det kan selvfølgelig skje utforutsette ting underveis, men dette kan i så fall ingen styre og ha kontroll over, sier han til Nettavisen.

Her kan du lese Nasjonal Transportplan. Kapittel 11 omhandler transportsikkerhet, herunder midtdelere.

MIDTREKKVERK: Her er regjeringens kart over "strekninger med møtefri trafikk og registrerte behov for midtdeler" for østre del av Agder. Foto: Kart fra Nasjonal Transportplan Foto: Fra Nasjonal Transportplan
MIDTREKKVERK: Her er regjeringens kart over "strekninger med møtefri trafikk og registrerte behov for midtdeler" for vestre del av Agder. Foto: Kart fra Nasjonal Transportplan Foto: Fra Nasjonal Transportplan