KRISTIANSAND: — Dette er en skremmende utvikling. Kjørekulturen må endres blant sjåførene på Agder, og de som grisekjører må vekk fra veiene. Det er ille når sjåfører fra andre steder i landet nærmest blir vettskremt i møte med trafikanter på Sørlandet, sier informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland til fvn.no.

Nedslående Mandag la If Skadeforsikring fram sin årlige skadestatistikk som viser nedslående tall for agderfylkene. I Vest-Agder var det i fjor 14,3 skader per 1000 innbyggere når det gjelder ulykker hvor kun en bil er involvert. Til sammenligning var det i Sør-Trøndelag kun 4,8 skader per 1000 innbyggere, altså en tredjedel av Vest-Agder. For Aust-Agder er tallet 12,3 skader per 1000 innbyggere.

— Vi vet at det ikke holdes så mange politikontroller i vår landsdel, noe som kan være en årsak til de høye skadetallene. Erfaringsmessig vet man at ulykkestallene går ned ved hyppige kontroller og et synlig politi. For folk som ønsker å kjøre fort, er det avgjørende om de blir oppdaget eller ikke, sier Liv Skare Falkum i Trygg trafikk.

Ingen automatikk Sjef for Utrykningspolitiet (UP), Steven Hasseldal er enig i at det holdes for få trafikkontroller.

— Jeg er helt enig med Trygg Trafikk, men dette er det vi får til med de økonomiske rammene vi har. Samtidig er det ikke automatikk i at antall ulykker går ned som følge av hyppigere kontroller. Holdningsskapning tar lang tid, understreker Hasseldal.

Aust- og Vest-Agder har i flere år ligget høyt på statistikken over eneulykker og utforkjøringer, mens tidligere har blant annet Oslo vært verstingfylket.

Disse faktorene mener Vennesland påvirker statistikken negativt for Agder:

— Veistandarden flere steder er utdatert til tross for at agderfylkene er en gjennomfartsåre, innlandsveier på Sørlandet inviterer til fart, trafikktettheten er stor og klimaet gir et variert veigrep. Samtidig genererer økonomiske oppgangstider flere ulykker fordi folk får raskere biler, mener Vennesland.

Høye dødstall Blant kommunene i Vest-Agder som skiller seg ut i negativ retning, finner man Sirdal på topp, etterfulgt av Kvinesdal.

Agderfylkene skiller seg også svært negativt ut når det gjelder omkomne i trafikken. Samlet har Aust- og Vest-Agder 4,9 prosent av landets befolkning, men har det dobbelte, altså 9,8 prosent av de omkomne i trafikken.

VISSTE DU AT:

— fredag er den dagen det skjer flest trafikkulykker.

— det skjer ti ganger så mange eneulykker klokken 15 som ved midnatt.

— det i 2007 inntraff mer enn 41.000 trafikkskader der andre biler ikke var innblandet .

— erstatningene etter eneulykker utgjorde hele 1,2 milliarder kroner i 2007. — Nord-Trøndelag har færrest skader når det gjelder eneulykker.

— Vest-Agder har fem ganger så mange trafikkskader som nettopp Nord-Trøndelag.

— forsikringsselskapene i 2007 mottok nærmere 600.000 meldinger om trafikkskade.

— det i 2007 ble utbetalt nærmere 9,6 milliarder kroner i forsikringspenger etter trafikkuhell.

— sannsynligheten for å bli rygget på er størst på lørdager.

— Vest-Agder er nest verst når det gjelder ryggeuhell.

— daglig får mer enn 100 bileiere en bulk i sin parkerte bil.

— en av fem trafikkskader er påkjørsler bakfra.