— Dette har sittet langt inne. Vi har mast og mast - og nærmet oss punktet "of no return". Derfor er jeg veldig glad for at Kleppa nå griper inn. Bedre sent enn aldri Det ville vært rent sløseri med 50 millioner kroner å følge veivesenets planer, sier Lindal til Fvn.no.

For tiden pågår bygging av ny E 39 mellom Fardal og Osestad i Lindesnes. Eterhvert skal det også komme ny E 39 mellom Vigeland og Fardal. I mellomtiden planla veivesenet å bygge dyre midlertidige løsninger, blant annet rundkjøring, til rundt 50 millioner kroner.

— Det var da vi reagerte. Det må være mye bedre å bruke pengene på å komme fortere i gang mellom Fardal og Vigeland, enn kaste bort pengene på mildertidige forbindelser mellom gammel og ny vei. Blant annet planla de en meget unødvendig fylling i Giskedalskilen, ved den meget krappe svingen alle kjenner så godt, sier Lindal.

Han har hatt flere møter med samferdselsministeren, men byråkratiske regler har hindret løsning.

— Men i dag, egentlig på overtid, kom avklaringen. Kleppe sier veivesenet skal bruke så lite penger som mulig på midlertid forbindelse. Pengene skal heller brukes på ny vei. Det betyr at vi i kommunen må forte oss å komme i gang med regulering av Fardal/Vigeland, og håpe bygging kan komme i gang ikke lenge etter at første parsell er ferdig neste år, sier Lindal, som karaktersirer Kleppas avgjørelse som en ordentlig "glasak".