LINDESNES: — Systemet er laget slik at kommuner som vår ikke drar nytte av de pengene som veivesenet deler ut, sa Magne Aukland ved teknisk etat i Lindesnes kommune på en trafikksikkerhetskonferanse i Mandal i går. Lindesnes består stort sett av riks- og europaveier. En trafikksikkerhetsplan må lages for at Statens vegvesen i Vest-Agder skal gi penger, men disse kanaliseres bare til kommune- og fylkesveiene.- De kommunale- og fylkeskommunale veiene vi har er langt på vei så sikre som vi ønsker dem. I stedet trenger vi penger til riksveien mot Lindesnes fyr og oppover mot Audnedal. Europaveien er ikke så sikker som vi ønsker, sier Aukland.Penger til disse veiene styres av sentrale veimyndigheter, Veidirektorat og Samferdselsdepartementet. Å få midler herfra er ingen enkel oppgave.E 39 går igjennom Lindesnes kommune og trafikktettheten er stor. Blant annet er det et krysningspunkt ved Torland der skolebarna må krysse veien for å komme på bussen.- Her burde det vært en gangbro. Å krysse veien er svært farlig for ungene, påpeker Aukland. Han ønsker også penger til å lage en gang og sykkelvei fra Snik til Vigeland, men ettersom dette er en riksvei styres pengene sentralt. Aukland sier kommunen vil lage en trafikksikkerhetsplan, ikke minst for å få penger til å sikre den rasfarlige Jernkløyva i kommunen, men foreløpig er ikke dette prioritert.Rådgiver Simen Landet i Statens vegvesen tok i sitt foredrag opp trafikksikkerhetsplanene som kommunene er pålagt å levere for å få penger. Han fortalte at kommunene er flinke til å tenke tiltak som berører barna, særlig rundt barnehager og skoler.- Men det er slik at det er ungdommen som er hardest utsatt for trafikkulykker. Det er også viktig å tenke trafikksikkerhet utenfor ungdomsklubber og andre steder der ungdommen oppholder seg, sier Landet.Han påpekte dessuten at trafikksikkerhet ikke bare dreide seg om fysiske tiltak i trafikken, men også holdningsskapende arbeid det er mulig å få penger til.Landet sa også at antallet eldre som ferdes i trafikken vil øke voldsomt med årene. I dag er det 300.000 over 65 år med sertifikat, mens det i 2020 vil være 450.000 personer.- Dette er viktig å ta på alvor. For mange betyr bilen frihet og livskvalitet. Samtidig utgjør noen eldre et sikkerhetsproblem i et avansert trafikkbilde, påpekte Landet.