I morgen starter den årlige konferansen for Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse (SKUP) i Tromsø, der i overkant av 500 journalister er påmeldt. Hver av disse har fått tilbud om flybilletter fra Braathens til under halv pris.— Jeg tviler sterkt på at Braathens tilbyr billetter med 60 prosent avslag til vanlig. Hvis dette er et tilbud de har gått ut med for å få positiv omtale fra mediene, er det sterkt kritikkverdig, sier Ole Asbjørn Lie ved Forbrukerkontoret i Vest-Agder til Fædrelandsvennen.Ikke noe problem

— Konferansen skal hedre de journalistiske idealene integritet og uavhengighet. Er det ikke da et paradoks at journalistene som deltar skal få flybilletter til 60 prosent rabatt fra Braathens, spør vi leder i SKUP-styret, Kåre M. Hansen.- Det er mulig at det er et paradoks, men jeg kan ikke se at dette er noe stort problem. Dette er ikke sponsing, men en grupperabatt som vi er blitt tilbudt fra Braathens, svarer Hansen.- Vår integritet som journalister blir ikke høyere om vi betaler dyreste pris for en flybillett. At vi har fått en god rabattordning i forbindelse med denne konferansen har ingenting å gjøre med at det er journalister som reiser. Sykepleiere eller IT-konsulenter kunne forhandlet seg fram til de samme prisene, sier leder i Norsk Journalistlag, Olav Njaastad.Njaastad ser at publikum kan oppfatte dette som om Braathens sponser journalistene, men sier at det ikke er tilfelle.At det er journalister som har fått tilbudet mener kontorsjef Lie er med på å gjøre saken enda mer pikant.- Det stiller store krav til journalisten å kunne se på dette som et godt tilbud og deretter skrive en kritisk artikkel om flyselskapet. I tillegg må journalisten bevise overfor publikum at de ikke lar seg kjøpe, sier han.Ingen sponsoravtale

Monica Grimstad er administrasjonssjef i redaksjonen i Fædrelandsvennen og sitter selv i SKUP-styret. Hun legger vekt på at dette ikke er noen sponsoravtale inngått mellom Braathens og journalistene.- Hadde dette vært en rabatt som ble gitt til oss fordi vi var journalister der vi forpliktet oss til å gi noe tilbake i form av positiv omtale eller reklame hadde saken vært en annen, men det er ikke tilfelle her, sier Grimstad.Heller ikke Finn Holmer-Hoven, sjefredaktør i Fædrelandsvennen og styreleder ved Institutt for Journalistikk, som er sekretariat for SKUP-konferansen, ser noe kritikkverdig i avtalen.- Ingen bedrifter er villig til å kaste ut penger når de har en mulighet til å spare. Det skulle bare mangle at ikke mediebedrifter, i likhet med alle andre bedrifter, utnytter den markedsmakten de har som vanlige kunder til å skaffe seg gunstige priser. En avisbedrift må som andre økonomisere med ressursene, sier Holmer-Hoven.