KRISTIANSAND: — Tall og konklusjoner i denne utredningen kan umulig være riktig, sier Oddvar Skaiaa, og legger til at Jernbaneforum Sør vil gripe fatt i dette tidlig på nyåret.Foruten å være fylkesordfører i Aust-Agder, er Skaiaa leder for Jernbaneforum Sør, samarbeidsgruppen for kommuner og fylkeskommuner fra Vestfold til Rogaland som jobber for et best mulig jernbanetilbud.Det er konsulentfirmaet Vista Utredning som er kommet fram til at NSB _ ifølge Aftenposten _ kan spare inntil 65 millioner kroner på å legge ned jernbanetransporten på en rekke strekninger og i stedet sette inn busser.Vista Utredning er blant annet kommet fram til at Arendalsbanen, som påfører NSB et årlig underskudd på 6,5 millioner kroner, ikke bør settes i drift igjen. Persontrafikken bør skje med buss, noe som angivelig skal gi et overskudd på vel 4,6 millioner.Som om ikke det er nok, tar Vista også til orde for at man bør foreta en nærmere utredning om hvorvidt regiontoget mellom Kristiansand og Stavanger, som påfører NSB underskudd på 15 millioner, bør erstattes med buss, for hele eller deler av etappen.- For Arendalsbanens vedkommende er det hele klart at disse beregningene er helt feil, sier Oddvar Skaiaa.Etter at togtilbudet ble lagt ned i oktober og erstattet med buss, har NSB opplevd en dramatisk svikt i antall reisende - og inntekter.Svikten har vært så dramatisk at også NSB har innsett at togtilbudet må på skinner igjen. Skaiaa sier han har grunn til å anta at det vil skje i løpet av juni 2001. Aller helst burde dette ha skjedd fra januar, sier han.I gjennomsnitt regner man med at rundt 100.000 personer reiste med Arendalsbanen i året. Hovedtyngden, cirka 75.000, skulle mot øst. Etter at nåværende busstilbud kom, har antall reisende falt dramatisk, og er trolig nede i 20-30.000- For etappen Kristiansand-Stavanger har det aldri tidligere vært snakk om å redusere tilbudet, sier Oddvar Skaiaa. Han ser på regiontoget til/fra Kristiansand som et meget godt tilbud, som også brukes av veldig mange.Det samme er tilfellet på strekningen Egersund-Stavanger, og i særdeleshet Sandnes-Stavanger. På sistnevnte etappe er kapasiteten sprengt, og her er det behov for dobbeltspor for å få fram enda flere reisende.Det er mye i Vista-utredningen som halter, sier Oddvar Skaiaa. Han legger til at Jernbaneforum Sør allerede tidlig på nyåret vil gripe fatt i dette, og dokumentere de feil og mangler som den inneholder.