MANDAL: — Vi bestemmer oss om et par måneder, men slik jeg opplever «Skjold», er det store muligheter for at vi vil bygge ferjene ved Umoe Mandal, sier Brøvig, som har røtter i Farsund, til Fædrelandsvennen.For Umoe Mandal er signalene mildt sagt kjærkomne etter at det militære marked er i ferd med å bryte sammen. I revidert nasjonalbudsjett som nylig ble lagt fram, ble MTB-serien lagt på is. Tidligst i høst, når nasjonalbudsjettet legges fram, kommer en endelig avklaring på om regjeringen vil bygge båtene.Brøvig akter å sette to hurtiggående bilferjer i trafikk mellom Bergen og Stavanger. Rederen og hans investorpartnere vil bygge de hurtiggående farkostene slik at de får en topphastighet på over 110 km/t, eller 60 knop og vil kunne frakte 70 biler og 450 passasjerer på under tre timer.Dette er hastigheter «Skjold» har tendert til. På vei fra den siste testen i Danmark nylig kom skipet opp i utrolige 58,2 knop, som er 108 kilometer i timen.Like raskt

— Det er ekstremt mye reisevirksomhet mellom Bergen og Stavanger. Vår visjon er å sette inn en hurtig bilferje som kan gjøre turen like raskt som om det hadde vært motorvei mellom byene, sier Brøvig.Han vil ha ett stoppested underveis, og det skal være i Haugesund. Dagens Flaggrute, som går i HSDs regi, har til sammen seks stopp før ankomst Bergen eller Stavanger.Brøvig forteller at de er i dialog med Umoe Mandal og at de innen et par måneder vil ha bestemt seg for om det er Umoe Mandal som skal bygge de to båtene. I så fall dreier det seg om en kontrakt verdt flere hundre millioner kroner.- Vi har flere verft som kan lage ferjer med en annen type teknologi med i drøftingene, men så langt er det måten «Skjold» er bygd på som er den mest interessante, sier Brøvig.Han har selv vært om bord på «Skjold» og ble kraftig imponert.- Det store problemet er imidlertid at denne båten er laget for militære formål og ikke har den komforten som skal til. I små bølger er det som å kjøre over brostein, noe som skyldes trykkvariasjonene i luftputene, sier Brøvig.Dette problemet er imidlertid i ferd med å bli løst, og rederen tror ikke dette skal bli til hinder for en eventuell kontraktsinngåelse med mandalsverftet.Sikkerheten vesentlig

Brøvig trekker dessuten fram sikkerheten, som er et vesentlig moment når han og hans partnere skal velge verftet som skal bygge ferjene.Etter at Brøvigs planer ble lansert tirsdag, sa Arvid Nilsen, som står bak opplæringen av nesten alle hurtigbåtkapteiner i Norge, at Brøvig bør dempe farten.- Vi bør ile langsomt, for utviklingen går altfor fort. Vi bør vite mest mulig om dette og hvilken teknologi som er best før det bygges hurtigferjer basert på teknologien fra «Skjold», sa Nilsen.