KRISTIANSAND: — Vi lar sikkerheten gå foran trafikkflyten, sier leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen i Vest-Agder, Arild Nærum.Han er klar over trafikkproblemene som oppstår i forbindelse med åpningen av den nye bomstasjonen på Setesdalsveien. Det er sikring av det utsatte gangfeltet ved Kristiansand kirkegård som har «skylda» for forandringene som er gjort.Før kunne bilene kjøre i to felt forbi kirkegården mot rundkjøringen på Gartnerløkka. Men i forbindelse med anleggingen av bomstasjonen har veivesenet snevret inn til bare ett kjørefelt. Det er først når du kommer helt fram til rundkjøringen du skal velge felt.Bilister som har abonnement kan kjøre rett forbi. Men de som må putte på mynt, må innom bomstasjonen for så å presse seg ut i trafikken igjen i det ene kjørefeltet.Spesielt i rushtiden morgen og kveld er det lett å tenke seg at trafikken vil gli tregt forbi bomstasjonen fordi bilene må drive flettekjøring. Med irriterte bilister til følge.Seksjonsleder Nærum bekrefter at sikring av gangfeltet over Setesdalsveien er den direkte årsaken til at det ene kjørefeltet er fjernet.- Innsnevring til ett felt vil gi mer oversiktlige forhold for fotgjengere som kommer ut porten til kirkegården, forklarer Nærum, og argumenterer:- Et gangfelt som krysser to parallelle kjørefelt er lite gunstig. Et større kjøretøy som stopper for en fotgjenger vil skjule denne, med det resultat at et kjøretøy i det andre feltet ikke oppfatter kryssingen før det er for sent, sier seksjonslederen.Han innrømmer at veivesenet egentlig skulle gjort noe for å sikre gangfeltet for lenge siden, og at anledningen i hvert fall måtte benyttes nå i forbindelse med anlegget av bomstasjonen.- Det kunne ikke fortsette å være sånn. Ved passering av bomstasjonen vil oppmerksomheten være enda mindre rettet mot gangfeltet enn tidligere. Det er derfor viktig å sørge for at kryssingsmønsteret blir enklest mulig, mener Nærum.Gangfeltet har vært regnet som et av de verste ulykkespunktene i byen. Det har vært en dødsulykke og flere påkjørsler av fotgjengere og påkjørsler bakfra. Bussjåførene har vært så nervøse at de har foreslått å fjerne hele gangfeltet. Da kunne bilistene beholdt de to kjørefeltene. Men fotgjengerne er altså prioritert.- Gangfeltet er i utgangspunktet uheldig plassert, innrømmer Nærum. - Men det betjener gangtrafikk mellom kirkegården og parkeringsplassen på motsatt side av veien. Det er blitt vurdert å flytte gangfeltet. Men hvor skulle vi flyttet det hen? Og folk ville gått over der likevel. Det ville vært enda farligere, sier trafikksikkerhetslederen i veivesenet.