ARENDAL: Semitraileren som fikk sleng på tilhengeren i svingen på E 18 på Molland manglet en strømkabel på en meter mellom trekkvognen og den splitter nye tilhengeren. Kabelen skal gi signaler til det hypermoderne bremsesystemet som både har blokkeringsfrie skivebremser (ABS) og elektronisk styrte bremser (EBS).Uten kabelen tror bremseanlegget at tilhengeren er fullastet. Systemet skal regulere bremsekraften etter tyngden på tilhengeren. Semitraileren som slang ut torsdag var tom og slo ut direkte da sjåføren ga et lett trykk på bremsepedalen i svingen.— Strømkabelen kan være forskjellen mellom liv og død, sier overingeniør Per Knutsen i Statens vegvesen Vest-Agder.

Så alvorlig ser Arendal trafikkstasjon på feilen at de i går innkalte til pressekonferanse for å nå flest mulig sjåfører i et håp om å unngå en dødsulykke.- Ulykkesbilen hadde ikke kabelen. Om sjåføren ikke kjente bremsesystemet eller bare slurvet, skal være usagt. Men når en rød varsellampe på dashbordet varsler bremsefeil, burde det ringe en bjelle hos sjåføren, slår inspektør Helge Andersen fast.Han er sjokkert over at sjåføren kjørte med den lysende varsellampen, som slokket straks Trafikkstasjonen monterte den ekstra strømforsyningskabelen mellom trekkvognen og tilhengeren.- Det står til og med et advarselskilt der koblingsmekanismen er. To bremseslanger og en kabel til lys er vanlig. På denne tilhengeren, som det finnes mange av, skal det være en ekstra kabel, legger Andersen til.

Han understreker at med kabelen tilkoblet er denne typen tilhenger noe av det sikreste på markedet. Uten slangen blir semitraileren en dødsfelle. Han er glad det gikk godt på Molland torsdag.- Det var tilfeldigheter som gjorde at dette ikke ble en dødsulykke, sier Andersen, som roser politiet for å ha tatt kontakt etter ulykken.- Vi er utpekt som ressursfylke av Vegdirektoratet med spesielt ansvar for bremser på tunge kjøretøyer. Vi har ekspertisen og har i en årrekke prioritert kontroll og oppfølging av store biler.

For pressen viste inspektør Helge Andersen hvordan ulykkestraileren oppførte seg med og uten kabelen. Testene foregikk i 35-40 km/t, og uten kabel skrenset tilhengeren merkbart på stive hjul. Med kabelen ville ikke hjulene låse seg.