— Slik jeg kan tolke det planlegger regjeringen å legge fram stortingsproposisjon som høyst sannsynlig vil åpne for bompengeinnkreving i Setesdal på vårparten. Litt avhengig av leveringstiden for elektronisk utstyr, vil arbeidet med å bygge og få i drift bompengestasjonene starte ikke så lenge etter. Fordi utbedringen av riksvei 9 bare i liten grad skal finansieres med statlige midler, vil neppe manglende bevilgninger kunne forsinke utbyggingen, sier veisjef Gunnar Lien i Aust-Agder.Det er en strekning på til sammen 57 kilometer av riksvei 9 som skal utbedres slik at den kan klassifiseres som to feltsvei. Det er totalt 16 parseller fra Hovden i nord til Skomedal i Bygland i sør som nå skal bli bredere og mindre svingete. Det vil til sammen koste 200 millioner kroner å ruste opp hele veien opp til Hovden. I tillegg skal det brukes 20 millioner kroner til gang- og sykkelveier og andre trafikksikkerhetstiltak. Noen av disse kommer også områder lenger sør til gode, blant annet skal mye trafikanter få bedre kår langs Byglandsfjorden.Bilistene skal i form av bompenger betale ca 130 millioner kroner av utbyggingen. Staten bidrar med 25 millioner og regionrådet for kommunene i Setesdal med 12,5 millioner kroner. I tillegg har Bykle generøst sagt ja til at 22 millioner kroner som kommunen hadde til gode fra staten fra tidligere forskutteringer til veianlegg, kan pløyes inn i veipakken.- Det er vanskelig å si når alle veiarbeidene på riksvei 9 vil være ferdige, men fordi det dreier som om flere adskilte prosjekt kan arbeidet foregå fortløpende. Først ut blir veien ved Gyli, på grensen mellom Bykle og Valle kommune, sier veisjefen.Gunnar Lien mener behovet for å ruste opp riksvei 9 er udiskutabelt. Spesielt i helger og ferier er trafikken opp og ned Setesdal stor. I tillegg til trafikk opp og ned fra Hovden og lokaltrafikken i Setesdal, er det en del trafikanter som skal videre til E 34 over Haukeli til Vestlandet. torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no