ARENDAL: NSB-eide Nettbuss Sør fikk fortsette sin dominans i Aust-Agder i to år som følge av vedtaket i Aust-Agder. Uten at konkurrenter slapp til på markedet.

Samtidig kunne de konkurrere om kjempekontrakten i Kristiansand der det var fri konkurranse. Helt urimelig, mente både konkurrenter og opposisjonen i Aust-Agder fylkesting.

– Nettbuss er blitt nærmest monopolist i Agder, sier Eyolf Bakke, påtroppende gruppeleder i Frp.

Saken kom opp for Eftas overvåkingsorgan ESA, som i går gjorde det kjent at de mener Aust-Agder fylkeskommune har brutt EØS-reglene om fri konkurranse.

Heve kontrakter

Til sammen fem selskaper fikk forlenget sine kontrakter etter vedtaket i juni i fjor. Ifølge ESA hadde kontraktene en verdi på en milliard kroner.

Busselskapet Konkurrenten på Evje er blant dem som har vært kritiske til Nettbuss Sørs dominans. Nettbuss fikk en markedsandel på over 70 prosent etter at de også fikk kontrakten i Kristiansand.

– Vi forventer at fylkeskommunen nå rydder opp ved å heve kontraktene og legge dem ut på åpent anbud så raskt som praktisk mulig, sier advokat Jon Midthjell, som står bak klagen Konkurrenten.no sendte til ESA i mars i år.

Foto: Jon Anders Skau

Han får langt på vei støtte fra påtroppende fylkesordfører Bjørgulv Sverdrup Lund (H). Han vil heve kontraktene hvis det er mulig.– Min umiddelbare reaksjon er at her foreligger det en avgjørelse om at vi har handlet i strid med EØS-avtalen. Da må vi rette opp dette hvis det lar seg gjøre. Fylkeskommunen skal opptre i samsvar med gjeldende regler, sier Lund.

Fikk råd

Da Aust-Agder fylkeskommune gjorde sitt vedtak, fikk den råd fra administrasjonen om å konkurranseutsette bussdriften. Men den samme administrasjonen kom også til at politikerne hadde anledning til å vente.

Assisterende fylkesrådmann John G. Berg sier han nå avventer et svar fra departementet. Det er nemlig staten ESA forholder seg til i denne saken.

Han vil heller ikke gi noen vurdering om hvorvidt kontraktene nå kan heves. Hos Nettbuss Sør tar de saken med stor ro og viser til at kontraktene er signert. – Vi er ikke part i denne saken og forholder oss til kontrakten som er inngått, sier Anders Roger Øynes, administrerende direktør i Nettbuss Sør.

– Frykter du at kontrakten blir hevet?

– Nei, det er en uaktuell problemstilling for oss.

Utålmodig

Opposisjonen i fylkestinget vil derimot ha fortgang og få avsluttet kontraktene.

– Vi må nå finne den beste løsningen for å få konkurranseutsatt bussdriften så raskt som mulig, sier Eyolf Bakke.

Staten har fått to måneder til å gi ESA sitt tilsvar. Skulle både staten og ESA bli stående på sitt, kan saken til slutt komme opp for Efta-domstolen.