Høyhastighetsutredningen leverte tirsdag sitt forslag til høyhastighetsjernbane mellom Stavanger og Oslo. Der er det lagt inn tre stopp på Sørlandet: Arendal, Kristiansand og Mandal. Sistnevnte som en stasjon for et basistog som også vil stoppe i Sandnes og Egersund. De resterende sørlandsbyene langs strekningen; Grimstad, Lyngdal og Flekkefjord blir bokstavelig talt forbikjørt i utredningens forslag.

Det bekymrer ikke ordførerne i Lyngdal og Grimstad.

— Uproblematisk å kjøre 15 minutter

–Hvis vi snakker om en høyhastighetsbane på Sørlandet, så er det uproblematisk for oss å kjøre i 15 minutter til Stoa for å komme på et høyhastighetstog til Oslo. Det må ikke bli kretsmesterskap i å få stasjonsplassering på Sørlandet, sier ordfører i Grimstad Hans Antonsen (V) til fvn.no.Antonsen mener det blir viktig for kreftene på Sørlandet å mobilisere for at Sørlandet prioriteres som høyhastighetstrasé.

– Vi må stå i to køer, veikøen og jernbanekøen

– Vi må stå i to køer, veikøen og jernbanekøen. Jeg har mange ganger sagt at vi på Sørlandet er for lite opptatt av jernbanesatsingen som nå kommer i Norge, sier han.

I Lyngdal skulle de gjerne sett at høyhastighetsjernbanen stoppet der, men forstår at den ikke kan innom alle sørlandsbyene.

– Skulle den stoppet i alle byene på Sørlandet så ville det knapt kunne kalles et høyhastighetstog, for den hadde vel knapt rukket å skifte gir før neste stasjon, sier Lyngdal-ordfører Ingunn Foss (H).

— Lyngdal bedre enn Mandal

Hun synes dog at Lyngdal ville vært et bedre alternativ til stoppested enn Mandal.

– Hvis man ser på det geografisk anliggende så treffer jo aksen mellom Stavanger og Kristiansand i Lyngdal og Lyngdal er et naturlig knutepunkt for regionen vest i Vest-Agder, sier hun.

Foss tror det for folk i Flekkefjord, Hægebostad og Sirdal kan bli i lengste laget å måtte kjøre til Mandal eller Egersund for å komme på den nye «jernhesten» til Oslo.

– Jeg synes Mandal kanskje blir litt for nærme Kristiansand i forhold til å få toget til å nå ut i distriktene, men for oss i Lyngdal er det jo bare en halvtime til Mandal så det betyr ikke all verdens for oss, sier hun.

Foss nevner også samme problematikk som sin kollega i Grimstad, med å få kjempet fram både ny vei og ny jernbane på Sørlandet.

Begge ordførerne påpeker at det fortsatt er langt fram til et eventuelt høyhastighetstog suser langs sørlandskysten.

Ordfører Jan Sigbjørnsen i Flekkefjord var ikke tilgjengelig for kommentar for fvn.no tirsdag kveld.