Først da dagslyset kom, oppdaget han oljelekkasjen, forklarte kapteinen i avhør hos politiet i dagene som fulgte ulykken. Han varslet da umiddelbart norske myndigheter og agenten sin i Hongkong.

– Alt var kaos, og jeg måtte gjøre flere ting samtidig, forklarte kapteinen i avhøret, som ble gjengitt i retten mandag.

Fullbunkret med tungolje grunnstøtte skipet ved Såstein utenfor Langesund 31. juli i fjor. Skipet fikk en 10 meter lang flenge i bunnen i sammenstøtet. 300 tonn olje lekket ut.

Kapteinen (55) og styrmannen (26) er tiltalt for brudd på forurensningsloven og skipssikkerhetsloven. Begge nektet straffskyld på alle punkter da saken mot dem startet i Nedre Telemark tingrett mandag.

– De mener det ikke var noe straffbart som skjedde. Det var et sammentreff av uheldige omstendigheter som handler om værvarsler, medvirkning fra trafikksentralen i Brevik, tekniske problemer med at ankere røk og bunnforhold på stedet, sier kapteinens forsvarer, advokat Brynjar Østgård til NTB.

Unnlot å melde fra

Skipet var underveis til Herøya på oppdrag for Yara denne julikvelden. Det fikk ikke kaiplass og ble henvist til å ankre opp ved Såstein i mellomtiden. Noen timer senere samme kveld kom skipet i drift og det endte med å slå inn i grunnen.

Påtalemyndigheten mener kapteinen og styrmannen ikke sørget for skikkelig vakthold, og at de unnlot å melde fra til trafikksentralen i Brevik omgående, slik de skulle ha gjort. Et tiltalepunkt gjelder også at kapteinen ikke meldte fra at det var fare for forurensning etter grunnstøtingen.

– Det er lett å være etterpåklok. Da dette skjedde, gikk det ualminnelig fort. Utfallet ville ikke blitt annerledes om de hadde fått varslet. De har ikke på noen måte handlet uaktsomt, sier styrmannens forsvarer, advokat Knut Smedsrud.

Tidspunktet for når skipet mistet ankerfeste og begynte å drive er et avgjørende element i saken. Påtalemyndigheten mener dette begynte i 22.40-tiden, mens forsvaret mener det først skjedde 23.55, altså en drøy halvtime før grunnstøtingen.

Først 13 minutter før grunnstøtingen, som skjedde klokken 0.30, fikk trafikksentralen bekreftet fra skipet at noe var galt. En losbåt hadde meldt fra om at skipet var i drift. Omtrent samtidig ringte en hytteeier politiet for å varsle om at skipet var i ferd med å gå på grunn.

Overrasket av dårlig vær

Kapteinen forklarte i avhør etterpå at de hadde blitt overrasket av dårlig vær på kvelden, men at de aldri hadde blitt bedt om å forlate ankringsstedet.

– Hva slags vær det faktisk var i området denne kvelden, og hva slags informasjon de tiltalte hadde om værvarsler, står også sentralt, sier aktor, Petter Sødal.

Påtalemyndigheten mener de to tiltalte ikke orienterte seg godt nok om været, og unnlot å sørge for tilstrekkelig vakthold under de rådende forhold.

Lekkasjen forårsaket et alvorlig oljesøl langs kysten fra Vestfold til Telemark og Aust-Agder.

– De miljømessige konsekvensene er perifere når det gjelder det strafferettslige. Spørsmålet er om de to opptrådte uaktsomt, sier Østgård.

Undersøkelser av ankeret viste senere at begge ankerklørne var forsvunnet. Det ene ble senere funnet under søk i sjøen. Ankerets tilstand blir også et tema i straffesaken. Det er satt av to uker til saken.