KRISTIANSAND: Flere ganger har Tordenskjoldsgate skole vært truet av nedleggelse. Den gamle skolen er liten i størrelse og elevtall, og mange har lurt på om den kan passe inn i en fremtidig skolestruktur med færre og større enheter.

Men på "Todda" har det skjedd mye på få år. På åtte år er skolen så nesten doblet i størrelse, fra drøyt 80 til hele 162 elever.

— Nå har vi ikke plass til flere elever, kapasiteten er sprengt, sier rektor Øyvind Eilertsen.

To førsteklasser

Han forteller at de ved skoleårets start måtte gjøre om på romløsningen med biblioteket og mediateket for å gjøre plass til enda en klasse.

— Det er første gang vi har to parallelle førsteklasser. I år kom det 38 barn, og vi måtte splitte klassen i to.

— Er det et problem?

— Det er veldig moro. Det er flott å se at det bor mange barn i sentrum. Om man ønsker et levende sentrum, er jo store barnekull et hyggelig uttrykk for det.

Vil utvide

Staben har også økt med et par stillinger.

— Hva gjør dere dersom veksten fortsetter?

— På lengre sikt håper vi jo å kunne utvide. På kort sikt må man eventuelt vurdere midlertidige lokaler og brakkeløsninger hvis det skjer.

I kommunen beskriver man Kvadraturen som et vanskelig område å lage elevtallsprognoser for. Det blir født mange barn i familier som bor i sentrum, men mange flytter ut før skolestart.

— Ja, Kvadraturen er nokså uforutsigbar. Men med det i bakhodet, samt de høye elevtallene vi ser nå i tillegg til fremtidig utbygging i sentrum, er det viktig å sikre mulig fremtidige arealer til skolen, sier oppvekstdirektør Arild Rekve.

Kjøper eiendom

Kristiansand Eiendom har startet arbeidet med å gjøre avtaler om frivillig innløsning av naboeiendommer.

— Kommunen kjøper eiendom. Men er det tegnet et nytt skolebygg? Fins det et kostnadsestimat?

— Nei, det ligger lengre ute i prosessen. Foreløpig er det bare de vedtakene som er gjort i kommunedelplanen for Kvadraturen, om å legge til rette for et oppvekstsenter i dette kvartalet. Det innebærer mulighetene for å utvide Todda, og samtidig sikrer vi oss arealet til å lokalisere en barnehage i nær tilknytning til skolen i fremtiden, sier Rekve.

Konkretisering av planene i form av skisser til nye bygg, budsjetter og tidsplaner, ligger ennå noen år fram i tid.