CORK: Nederlandske C-bed har nå overtatt danskeferja Christian IV fra irske Barry Shipping Ltd. Den skal settes i stand og bli leilighetsskip for blant andre Siemens, som vil bruke skipet til "hotell" for sine ansatte.
Skipet skifter navn fra "MV Julia" til "M/F Wind Perfection."
— Det vil bli chartret av Siemens neste år, sier markedsdirektør Michael McCarthy i Cork havn.
I stedet for å fly servicearbeidere ut fra fastlandet daglig til arbeider på vindmølleparker til havs, vil flere operatører kunne tjene mye på å leie inn en slik løsning.
Blir "flotell"
— Ferjen vil bli bygget om til et "flytende hotell", og blir det tredje tilskuddet til vår flåte, sier Michael Rix, shipping- og prosjektleder ved C-Bed.
Fra før har selskapet skipene "M/F Wind Solution" og "M/F Wind Ambition", som begge opererer i Nordsjøen.
— Vi jobber med ulike chartringrer for "M/F Wind Perfection", og håper at den allerede mot slutten av 2012 vil bli satt i drift, sier Rix.
Slagordet til selskapet er "Nesten bedre enn hjemme":
— Skipet blir vårt største så langt i forhold til antall kabiner, men vil bli modifisert etter det samme konseptet som de to andre i flåten vår, sier han.
Avgangene og ankomstene til Christian IV var i 17 år et fast innslag i Kristiansand havn, frem til avløseren Superspeed kom i 2008.Deretter gikk "quarten" i rute mellom Helsinki og St Petersburg.
Ferje på dugnad
I omkring halvannet år, fra mars 2010, gikk den gamle Hirtshals-traveren Christian IV under sitt nye navn "MV Julia" i rute mellom Swansea i Wales og Cork i Irland.
Da ferjerutene over irskesjøen stanset opp i 2006, opplevde turistnæringen i det sørøstlige Irland et fall på 30 prosent i besøket, og for mange næringsdrivende ville nedleggelsen av ferjeruta innebære dramatisk inntektssvikt.
Et gedigent dugnadsprosjekt ble derfor satt i gang. Men tekniske problemer, passasjersvikt og høye drivstoffpriser ble rutens bane.
I november i fjor tok ferjeeventyret mellom Irland og Storbritannia igjen slutt. Rederiet Fastnet Line måtte legge ned driften.
Skulle bli reklameboard
Rederiet gjorde et siste, desperat forsøk på å tjene penger på ferja, ved å lansere den som Nord-Europas største, mobile reklameboard.— Vi ville gi et innovativt tilbud til selskaper som ønsket å markedsføre seg på en spesiell måte, sier Noel Murphy, leder for turistrådet i West Cork.
Lokale investorer ble invitert til å bidra for å holde skuta flytende. Men det manglet åtte millioner kroner i spleiselaget, og salget var uunngåelig.
Gode minner?
Har du et godt minne fra gamle Christian IV? Del det gjerne med oss og fvn.no sine lesere i debatt feltet under - eller på våre Facebooksider.