CORK: Nederlandske C-bed har nå overtatt danskeferja Christian IV fra irske Barry Shipping Ltd. Den skal settes i stand og bli leilighetsskip for blant andre Siemens, som vil bruke skipet til "hotell" for sine ansatte.

Skipet skifter navn fra "MV Julia" til "M/F Wind Perfection."

— Det vil bli chartret av Siemens neste år, sier markedsdirektør Michael McCarthy i Cork havn.

I stedet for å fly servicearbeidere ut fra fastlandet daglig til arbeider på vindmølleparker til havs, vil flere operatører kunne tjene mye på å leie inn en slik løsning.

Blir "flotell"

— Ferjen vil bli bygget om til et "flytende hotell", og blir det tredje tilskuddet til vår flåte, sier Michael Rix, shipping- og prosjektleder ved C-Bed.

Fra før har selskapet skipene "M/F Wind Solution" og "M/F Wind Ambition", som begge opererer i Nordsjøen.

— Vi jobber med ulike chartringrer for "M/F Wind Perfection", og håper at den allerede mot slutten av 2012 vil bli satt i drift, sier Rix.

Slagordet til selskapet er "Nesten bedre enn hjemme":

— Skipet blir vårt største så langt i forhold til antall kabiner, men vil bli modifisert etter det samme konseptet som de to andre i flåten vår, sier han.

Siemens er verdensledende på offshore vindmølleparker, de siste 20 årene har selskapet installert mer enn 600 vindturbiner til havs. Foto: PAUL KLEIVEN/SCANPIX

Avgangene og ankomstene til Christian IV var i 17 år et fast innslag i Kristiansand havn, frem til avløseren Superspeed kom i 2008.Deretter gikk "quarten" i rute mellom Helsinki og St Petersburg.

Ferje på dugnad

I omkring halvannet år, fra mars 2010, gikk den gamle Hirtshals-traveren Christian IV under sitt nye navn "MV Julia" i rute mellom Swansea i Wales og Cork i Irland.

Da ferjerutene over irskesjøen stanset opp i 2006, opplevde turistnæringen i det sørøstlige Irland et fall på 30 prosent i besøket, og for mange næringsdrivende ville nedleggelsen av ferjeruta innebære dramatisk inntektssvikt.

Et gedigent dugnadsprosjekt ble derfor satt i gang. Men tekniske problemer, passasjersvikt og høye drivstoffpriser ble rutens bane.

I november i fjor tok ferjeeventyret mellom Irland og Storbritannia igjen slutt. Rederiet Fastnet Line måtte legge ned driften.

Skulle bli reklameboard

Slik blir Christian IV sin pensjonstilværelse, som pensjonat for vindmølleteknikere. Her er søsterskipet "Wind Ambition". Foto: C-BED

Rederiet gjorde et siste, desperat forsøk på å tjene penger på ferja, ved å lansere den som Nord-Europas største, mobile reklameboard.— Vi ville gi et innovativt tilbud til selskaper som ønsket å markedsføre seg på en spesiell måte, sier Noel Murphy, leder for turistrådet i West Cork.

Lokale investorer ble invitert til å bidra for å holde skuta flytende. Men det manglet åtte millioner kroner i spleiselaget, og salget var uunngåelig.

Gode minner?

Har du et godt minne fra gamle Christian IV? Del det gjerne med oss og fvn.no sine lesere i debatt feltet under - eller på våre Facebooksider.