MANDAL: — Dette er en anleggsplass til vi er helt ferdige i januar/februar. Inntil da er broa ikke sikret tilstrekkelig og det kan være farlig å gå her, sier prosjektleder for AF, Arvid Andresen.

Ved 09-tiden torsdag kom det andre store broelementet på plass. Det ble hentet fra lekteren som er fortøyd med Fiskelaget. I praktfullt, stille solvær kom elementet på 200 tonn seilende oppover elva. Folk stimlet seg sammen for å se på dette spektakulære synet. Klokken 13.30 kom også klaffen på plass midt på Adolf Tidemands Bro.

— Nå skal vi bare få ned de to endene på broa så er vi ferdige med grovmonteringen, forteller Andresen.

Akkurat den jobben var ferdig ut på ettermiddagen.

FARLIG: Prosjektleder i AF-gruppen Arvid Andresen vil ikke at folk skal forsøke å gå på broa før den er helt ferdig. Foto: Jarle R. Martinsen

Andresen forteller at hele monteringen har gått tilnærmet helt smertefritt.— Det var noe småkluss med forskjellige stroppelengder, men det var bagateller, sier prosjektlederen.

Passet på centimeteren

Og det aller beste: Broa passet på centimeteren – her var ingen glipe. Hardnakkede rykter har gått i Mandal helt siden broa kom fra Polen om at den var både en og to meter for kort.

— Det er jo bare tull og tøys, men litt gøy likevel. Det hadde i så fall vært litt av en skandale, smiler prosjektleder Øyvind Lundberg i Faveo Prosjektledelse.

Nå starter arbeidet med å montere rekkverk og lys. Den virkelig store jobben er likevel å få på plass hydraulikken som skal løfte broklaffen opp og ned. Akkurat nå er det et stort hull midt i broa der maskineriet skal være.

Høyt gjerde

— Det hullet skal inntil videre tettes, vi skal ikke risikere at noen faller ned. I begge ender av broa vil det i tillegg bli satt opp et to meter høyt gjerde for å holde folk unna, sier Andresen.

Når broa er ferdig i februar, er tanken at parkeringsselskapet skal ha ansvaret for å åpne klaffen.

"FERDIG" BRO: Her er bybroa i Mandal, fotografert med klaff og det hele ved 13.30-tiden torsdag. Nå skal rekkverk og mye annet på før den er helt ferdig. Foto: Jarle R. Martinsen

— Vi tenker at klaffen om sommeren skal være åpen til faste tider, for eksempel to ganger om dagen, sier kommunalsjef for byutvikling Arne Wilhelmsen.Utover disse tidene, må man bestille åpning. Det vil koste penger.

— Vi vet ikke hvor mye denne prisen blir ennå, sier han.

Det vil av sikkerhetsgrunner alltid være to personer på hver side som skal være med å åpne klaffen.