KRISTIANSAND: — Dette er en kontrakt som betyr mye penger i kassa for oss. Men det er minst like viktig at dette er en av de viktigste aktørene innen logistikkmarkedet i Norge, sier Svein Olaf Olsen som leder Thyferries virksomhet i Norge.

Trafikken har til nå vært variabel for selskapet som startet opp ved nyttår. Ifølge Olsen var skipet deres Clare fullt i helga, da Superspeed ble stanset på grunn av dårlig vær.

På andre avganger har det bare vært et par lastebiler som har seilt med Thyferries.

— Vi er et nystartet selskap og da vil trafikken variere. Men nå er vi i dialog med flere selskaper for å få inn flere fraktkunder, sier Svein Olaf Olsen.

Fergeselskapet startet opp seilinger 2. januar etter en lang kamp for å skaffe nok kapital for å kunne starte opp. Kontrakten med Posten Norges selskaper Bring Frigo og Bring Cargo, blir av Thyferries betegnet som et eventyr.

— Dette er av stor strategisk betydning for Thyferries. Da vi startet opp, valgte vi oss ut noen få firmaer som vi ønsket skriftlige avtaler med. Bring stod øverst på listen, sier Rasmus Haugaard, styreleder i Thyferries Danmark, i en pressemelding som ble sendt ut i dag.

Ifølge Bring klarer Thyferries å levere lavere priser enn konkurrentene.

— Ved å inngå en avtale har vi fått konkurranse i markedet som gjør at vi får lavere omkostninger, sier Posten Norges Thor-Inge Larsen Bauer i pressemeldingen.