KRISTIANSAND: De best beliggende butikklokalene i Kristiansand blir stadig dyrere å leie. 2500-4000 kroner per kvadratmeter på gateplan i Gågada gjelder nå som standard i eiendomsbransjen, etter det Fædrelandsvennen erfarer. Tommelfingerregelen ligger rundt 3000 kroner.Det er for romslige lokaler. For små, men attraktive arealer kan kvadratmeterprisen komme helt opp i 7000-8000 kroner, i følge kilder i bransjen.Ny trend

— Vi ser en ny trend med små pizzabarer og lignende som driver prisene oppover, sier statsautorisert eiendomsmegler Jens Helge Hodne, som har fulgt leiemarkedet tett i mange år. Selv kan han ikke huske å ha sett priser over 4500 kroner så langt.For gågate-lokaler i kjeller eller 2. etasje synker imidlertid prisen raskt til 800-1500 kroner per kvadratmeter. Proffene vil ha gateplan med vindu, og de vil bare ha en etasje.- Arbeidstiden har sunket til 37,5 timer per uke mens åpningstidene er blitt utvidet sakte men sikkert. I perioder på dagen med liten kundetilstrømming blir det for kostbart å ha folk og utstyr i to eller tre etasjer, sier en butikkinnehaver.Dermed er den samme utviklingen i gang i markedet for butikklokaler i Kristiansand som i skjærgårdens hyttemarked: De få tilgjengelige toppeiendommene stiger stadig i pris. Markedet polariseres.Synker raskt

Utenfor «indrefileten» i Markensgate synker utleieprisene raskt.- Du kommer fort under 1000 kroner per kvadratmeter, sier Jens Helge Hodne.Han trekker fram Tollbodgaten som et eksempel. Bare et halvt kvartal fra Markensgaten ligger prisen på 1200-1500 kroner. Skippergaten, imidlertid, klarer å konkurrere med Gågada et stykke på vei.Tidligere var det vanlig at den som drev butikk, også eide lokalene. I dag er normaltilfellet det motsatte. De stadig mer dominerende kjedene har valgt å spesialisere seg på drift, ikke eiendom. Følgelig leier de konsekvent lokaler og er ekstremt opptatt av beliggenhet, hvilket kan gi spesielle utslag. Som en kilde forteller til Fædrelandsvennen:- Det kan hende at en kjede er så misfornøyd med butikkplassering og omsetning i et bestemt kjøpesenter at den antyder oppsigelse av leiekontrakten overfor utleier. Men ettersom utleier som oftest også er en kjede - en «kjøpesentereiendomskjede» - blir leietaker gjerne møtt med trusler om andre kvalitets beliggenhet i neste kjøpesenter som skal åpne et annet sted i landet. Trusselen virker som oftest, og butikken blir værende der den er - på tross av svake resultater.