KRISTIANSAND: — Om ikke vi har reddet ekteskap, så har vi kanskje inspirert noen! sier administrerende direktør Arild Kastmann ved sengetøyprodusenten Høie AS på Mosby.At det ligger en tekstilfabrikk plassert nord for Kristiansand - eller i Norge overhodet - ser han på som en slags naturstridighet i det Herrens år 1999. Her til lands tilhører bransjen forrige århundre.- At vi ikke er lagt ned, men klarer å runde 150 år til neste år, skyldes at det ble tatt riktige, strategiske beslutninger på kritiske tidspunkter. Helt fram til 1950-årene ble det produsert alt mulig her - skjorte-, bunads- og kjolestoffer, for eksempel. Så ble det besluttet å konsentrere seg om boligtekstiler, nå jobber vi kun med sengetøy og er spesialister på det. Alt annet er skallet av. For oss dreier det seg om komfort og soverom hvor man skal kunne slappe av og hente krefter i harmoniske omgivelser. Vi kaller det «å ta eierskap over natta», forklarer Høie-sjefen.Og nøkkelfaktoren i overlevelsen - ved siden av teknisk kvalitet - er design, fastslår Kastmann. Han betegner industridesignmiljøet ved og rundt Høie som unikt.Gjeve priser

— Vi har vunnet en rekke priser. Senest den for beste produkt under den norske gave- og interiørmessen tidligere i år. Høie har gang på gang stukket av med gjeve priser der og ved tilsvarende anledninger. Det skjer på tross av at Norge ikke har egen utdanning innen industriell tekstildesign. Den eneste i hele Skandinavia ligger i Borås i Sverige, forteller han.Hvilket Ulrica Hurtig kan bekrefte. Hun var nemlig ferdig utdannet der for et år siden. Siden har 26-åringen fra Sverige jobbet ved Høie. Bedriften kjente hun fra før - hun hadde brukt den som «case» i en oppgave på Textilhøgskolan.- Det er stor forskjell på å drive med kunsthåndverk og industriell tekstildesign. Det vi gjør, skal først tåle en omfattende produksjonsprosess, siden skal det tåle hard bruk og kokevask. Dessuten er det fysiske formatet gitt. Derfor har vi tett samarbeid med markeds- og produksjonsfolkene. Fra ideen oppstår til et nytt produkt er ferdig, går det gjerne et år. Underveis blir det ofte justeringer, forteller Ulrika.-Det kreative må kombineres med det kommersielle. Vi er nødt til å tjene penger, fastslår designsjef Tove Iversen (30). Hun og Ulrika utgjør to av tre designere på Høie. Men mange oppdrag settes også bort til andre i inn- og utland. På den måten er Høie med på å opprettholde et helt miljø.- Vi vet hvem som er gode på forskjellige typer jobber. Husk at vi både trykker og vever mønstre, og at stil og inspirasjon varierer mye, fremholder Tove.Oldemors duker

— Hotellbygg på Vestlandet rundt århundreskiftet - fjord og lys. Oldermors duker og nostalgisk formspråk i kombinasjon med det enkle og moderne - det er noen av de inspirasjonskildene jeg har jobbet med i det siste, forteller Ulrika Hurtig. Det var hun som stod bak sengesettet som ble prisbelønnet nylig.- Vi har bitt oss fast i den siste delen av verdikjeden, hvor det er mest å hente. Vi kjøper inn stoff i store kvanta, hos oss viderebehandles det og gis særpreg. Det krever kompetanse og nærhet til markedet. At de store, internasjonale motehusene er på vei inn i sengetøymarkedet, bekrefter nok at det er tenkt riktig ved Høie, sier Arild Kastmann.