LYNGDAL: Aust-Agder og Vest-Agder har i handlingsplanen for rassikring av veier, som ble presentert tirsdag, fått tildelt 30 millioner kroner hver. Totalt er to milliarder kroner fordelt til ulike tiltak på landsbasis. Handlingsplanen vil være et grunnlag både for arbeidet med statsbudsjettet de kommende år, og for arbeidet med Nasjonal transportplan 2002-2011.Dersom alt går slik det står i handlingsplanen, vil Vest-Agder få 30 millioner kroner til rassikringsmidler i perioden 2002-2007. Vest-Agder er også tilgodesett med 5,3 millioner kroner i 2000-2001.Utbyggingssjef Arne Birkeland ved Statens veivesen i Vest-Agder er usikker på om pengene som er i handlingsplanen, er penger som kommer veiprosjektene til gode, eller om det kun er tall. Men dersom det skulle vise seg at det virkelig bevilges 30 millioner kroner til Vest-Agder når de endelige årsbudsjettene skal behandles, har han nok av prosjekter å bruke penger på.Rassikring av riksvei 43 mellom Aunevik og Bukkesteinen, på veien mellom Farsund og Lyngdal er det største pengesluket. For å få dette realisert må det bevilges mer enn de 30 millionene som er realisert. Det ene av i alt tre byggetrinn er kostnadsberegnet til 52 millioner kroner. Andre prosjekter det arbeides med i Vest-Agder, er rassikring av Høiekleiva på riksvei 9 i Kristiansand, E 39 langs Fedafjorden og krysset mellom E 39 og riksvei 466 i Flekkefjord.Veisjef Olav Ellevset i Aust-Agder er fornøyd med fordelingen slik den ser ut for hans fylke.— Vi bør være fornøyd med 30 millioner kroner. Det var dette vi meldte inn i det programmet vi presenterte overfor departementet, sier Ellevset.De 30 millionene vil i Aust-Agder bli brukt til å gjøre ferdig den 2,3 kilometer lange strekningen på Flåstrondi på riksvei 9 mellom Rysstad og Valle. Her er det allerede blitt utført sikringsarbeid for om lag fem millioner kroner på en 400 meter lang strekning.- Dette er det viktigste rassikringsprosjektet vi har, og planene ligger klare, så det er bare å begynne arbeidet. Men det er også behov for sikring av en riksvei i Iveland og å utbedre fylkesveinettet i Bygland og i Åmli, fremholder Ellevset.