KRISTIANSAND: I transportplanen heter det at nødvendige investeringer på regionale lufthavner og stamlufthavner må utsettes. Det står også at det kan bli nødvendig å søke andre former for finansiering.Torsdag stiller regiondirektøren opp til et allerede avtalt møte med ordfører Bjørg Wallevik. Hun har tidligere krevd Kjevik ferdig utbygd innen 2002.— Det er ikke realistisk. Den fristen har vi ingen mulighet til å rekke. Men innen 2004 bør vi klare det, sier Per O. Bergan til Fædrelandsvennen.I planverket nevnes behov for økt kapasitet og bedre service på Sola, Flesland og Værnes.Men Kjeviks så å si totale uteblivelse av transportplanen bekymrer ikke regiondirektoren for Agder:- Denne planen er ingen nyhet for oss. Vi har tross alt vært med på å utarbeide den. Det eneste jeg savner, er noen ord om ny veiforbindelse med flyplassen.Planene for Kjevik er kan hende ikke store nok til å få omtale i norsk samferdsels arbeidsliste for de neste ti årene. Lokalt handler det om utvidelse av terminalbygget i to etasjer som det største løftet, en jobb som er kostnadsberegnet til 190 millioner kroner.Videre skal Kjevik få et parkeringshus, 300 nye parkeringsplasser utendørs, ny fraktterminal og et flyplasshotell. Et nytt avisingsanlegg skal stå klart til kommende vinter.Punktet Per O. Bergan savner, gjelder ny atkomstvei med bro fra Hamresanden. Den biten vurderer sjefen som avgjørende viktig.Til gjengjeld omtales Kjevik i forbindelse med nye avgifter. Luftfartsverket anbefaler at den spesielle passasjeravgiften på rutene fra Oslo til Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim, skal falle bort. Til gjengjeld foreslås en generell CO2-avgift.