— Men i dag tror jeg nok Kristiansand ikke er en stor nok by for et slikt system, sier Inge Os i Vest-Agder kollektivtrafikk.

Han har studert ideen og prinsippene for det japanske IMTS og synes nok det er mange likhetspunkter med Bussmetroen.

— I prinsippet skal Bussmetroen ha egne kjørefelt som ingen andre kan bruke. På den måten vil ikke bussene hindres av kødannelser. Jeg ser at det samme gjelder for det japanske systemet, sier Inge Os.

— Nå jobber vi på spreng for å få Bussmetroen perfekt, så får vi siden se hvordan vi eventuelt må gå videre. IMTS er nok en del dyrere enn ordinære busser, men som et alternativ til skinnegående kollektivtransport vil det åpenbart være rimeligere, sier han.

Inge Os peker også på at det er interessant at de hypermoderne IMTS-bussene bruker motorer som driver av naturgass, CNG. Neste år vil de første bussene som går på CNG bli satt i drift på Bussmetroen i Kristiansand.