KRISTIANSAND: — Årsaken er enkel og grei. Det er vinden som er problemet, sier markedssjef i Color Line Odd Grønberg.Hele 16 avganger med «Christian IV» og «Prinsesse Ragnhild» er blitt kansellert i januar i år. Dette tilsvarer at 40 prosent av avgangene på ruten fra Kristiansand til Hirtshals er blitt innstilt. - Det er ekstremt mange. Situasjonen er dramatisk forskjellig fra i fjor. Da hadde vi ingen kanselleringer i hele januar. Været gjør det hele veldig uforutsigbart, forteller Grønberg.Hovedproblemet for ferjene er å komme seg trygt inn og ut av Hirtshals, samt å få snudd inne i havnen.- Det er Hirtshals som er utfordringen. Det er et voldsomt vindfang i fergene. Vi har hatt vestavind i hele vinter, og da blåser det mye inne i havna i Hirtshals. Er vinden for sterk, går det på sikkerheten løs, forklarer Grønberg.Fergene må da ligge å vente på været utenfor Hirtshals, eller ligge til kai i Kristiansand eller Hirtshals Skal være helt trygt

Fra 3. januar har «Prinsesse Ragnhild» vikariert for «Christian IV» på fergesambandet.- Det er kapteinen som avgjør om fergene kan legge til. Det skal være helt trygt å gå inn i havnen, og kapteinen tar ingen sjanser, sier Grønberg.Han forteller om spekulasjoner fra publikum om at «Prinsesse Ragnhild» er årsaken til problemene i vinter.- Det ble montert en ekstra baugpropell i båten, før den ble satt inn på denne ruten. Jeg er blitt fortalt at «Prinsesse Ragnhild» nå er enklere å manøvrere sidelengs enn «Christian IV». Det er altså ikke båten, men det ekstreme været som er årsaken til kanselleringene, sier Grønberg.Han mener også at «Prinsesse Ragnhild» er en bedre båt i sjøen enn «Christian IV».- Den har spissere baug, og et lengre og smalere skrog. Slik sett takler båten høy sjø bedre, hevder Grønberg.De mange innstilte avgangene påfører Color Line store økonomiske tap.- Bare kanselleringen på julaften kostet oss en halv million kroner. Det sier sitt om kostnadene, forteller Grønberg. Forståelsesfull publikum

— Hvordan takler publikum forsinkelsene?- Alle forstår dette med været. Sikkerhet er noe vi ikke tuller med, og det har publikum forståelse for. Vi strekker oss langt når fergene blir innstilt. Vi gir passasjerene hotellrom, gratis mat og så videre, noe vi strengt tatt ikke er nødt til. Men vi gjør det fordi vi tror det markedsmessig lønner seg på lang sikt, mener Grønberg.Meteorologisk institutt har meldt sørvest storm i Skagerrak i dag.- Det kan fort bli flere avlyste avganger med det været som er meldt nå, frykter Grønberg.DFDS seiler til Göteborg og Newcastle fra Kristiansand. - Vi kansellerte avgangen fra Göteborg til Kristiansand og returen fra Kristiansand til Göteborg nå i helgen, ellers har vi ikke hatt kanselleringer i vinter, forteller administrerende direktør i DFDS Norge Morten Fure.