KRISTIANSAND: — Jeg er oppbrakt over at administrasjonen legger fram en så ensidig innstilling. Miljøaspektene er nesten ikke hensyntatt. Heldigvis har flertallet i byutvikling tatt saken i egne hender og ordnet opp, sier byutviklingsstyrets leder Hans Otto Lund (H).I seks år har arbeidet med reguleringsplanen for havna pågått. Torsdag i forrige uke skulle politikerne i byutvikling si sitt. Det endte med nedsabling av teknisk direktørs forslag.- Vi legger inn offentlig vei fra Narvikskrysset. Havna vil ha privat vei, men da må de betale den selv og ikke bruke bompenger, sier Lund.Det viktigste mener han likevel er redningen av Ringknuten og diverse fjellskråninger sydøstover.- Planleggerne la opp til en skjæring på halvannen gang Tinghusets høyde over en strekning på Kvadraturens bredde. Det har vi endret kraftig på. Dermed redder vi turstiene og adgangen til utsiktspunktet Ringknuten, sier Lund.Politikerne i byutvikling har også krevd mye større friområde ved Prestebekkens utløp.- Da kan vi få en vakker sti. Dette gjør det også mulig å bruke deler av havneområdet som parkering for ny Stadion i Torsvika, sier Lund.Til sist har politikerne krevd endring i rekkefølgen for ny havn. Fylle i 40 år

Utfyllingen skal foregå i 30 til 40 år framover.- Administrasjonen ville bygge ut en tarm i sjøen til Østre Vaboen som prosjekt to. Vi mener hele Kongsgårdbukta må gjøres ferdig før vi begynner på Vige. Jeg fatter ikke at ikke administrasjonen så det samme som oss, sier Lund.Underveis i denne særdeles viktige saken for byen ligger en kraftig konflikt mellom Kristiansand Eiendom (regulant) og plan-og bygningsavdelingen (forvalter).- Kristiansand Eiendom viser igjen sin makt. Vi trenger en ny grenseoppgang mellom pengeinteresser og allmenne interesser, sier Lund.Teknisk direktør Asbjørn Grøvan vil ikke ta kritikk på å ha laget en dårlig havneplan.- Politikerne bestemmer, sier han.- Men har du vært mer i lomma på Kristiansand Eiendom som skal tjene penger, enn på plan og bygg som også skal forvalte allmennhetens interesser.- Nei, denne balansegangen er alltid vanskelig. Jeg har forsøkt å avveie, sier Grøvan.Han vil ikke kommentere at plansjef Anders Ravnaas sa opp som følge av havneplanen for Konsgård/Vige. Fædrelandsvennen vet at Ravnaas hadde ferdig en innstilling til politikerne. Han ble så fratatt saken, hvoretter administrasjonen laget en ny. Den nye innstillingen var mer lagt opp etter Kristiansand Eiendoms eierinteresser. Søndagstur

— Jeg synes også det er kritikkverdig at administrasjonen ikke la opp til at vi politikere skulle på befaring, sier Lund.Byutviklingsstyret måtte selv kreve befaring. Den ble bare på tre kvarter. Dermed måtte de på egen privat søndagstur sist søndag for å bli orientert.Der ble barn- og unges representant Rita Galteland (Anders Ravnaas' kjæreste) med. Politikerne ba henne skrive alternative innstillinger som de kunne vedta. Onsdag skal formannskapet behandle saken. Bystyret skal vedta 16. februar.Fram til da vil maktkampen mellom administrasjon og politikere pågå. Havnevesenet holder i dette øyeblikk på å utarbeide et kritisk notat om hvor galt det blir hvis byutviklingstyrets politikere får det som de vil.- Det vil jeg ikke kommentere ennå, sier havnedirektør Stein E. Haartveit.