Sjåfør Trond Hansen har bare tre mann å ønske god morgen når han kommer på jobb.Den ene er Torfinn Hauge. Han får samtidig en takk.For Hauge er mannen fra verkstedet som starter opp ca. 100 busser i løpet av halvannen time når termometeret kryper under tre minus.Den andre er Steinar Bjorøy, trafikklederen som sørger for at bitene passer også i dagens puslespill av sjåfører, busser og kjøreruter.Den tredje er Leif Tønnessen, den såkalte forsovelsesvakten, som overtar en buss ned mot minimums varsel dersom en sjåfør forsover seg eller blir akutt syk. 30.000 hestekrefter

Denne tirsdagen, ved 04.30-tiden, viser gradestokken minus åtte. Mens det ennå er mørkt har Torfinn Hauge fått liv i dieselmotorer med til sammen 30.000 hestekrefter.— Fint å sette seg inn i oppvarmet kjøretøy, mener Trond Hansen.At skiftet starter 04.50, forhindrer ikke at han er ute i god tid. Hansen vil rekke litt kaffekoking i ventebua på Hånes før dagens første metrobuss legger av sted.I tur og orden stempler sjåfører inn og melder seg hos trafikkleder Steinar Bjorøy. Bak ham sitter «forsovelsesvakt» Leif Tønnessen.- Sjåføren på buss til Vennesla har forsovet seg. Han kommer, men får dårlig tid, rapporterer Bjorøy.Tønnessen innstiller seg på tur med rute 30, men slipper å gjøre noe med det.- Problemer på 212, melder Bjorøy, etter samtale på walkie-talkie.I andre enden er Helge Nilsen glad for sin vane om å møte på jobb i god tid. Han sliter med å få lystavla til å kunngjøre 32 Høietun. - Flere lys virker ikke, sier Nilsen, som jobber 50 prosent mens han leser til fagbrev.- Bytt buss, sier Bjorøy.- Greit, kvitterer Nilsen.- Når la du deg i går?- Rett etter Dagsrevyen. Går fint, det. Bor alene. Veldig fornøyd med jobben. Utrolig godt arbeidsmiljø, forsikrer Helge Nilsen, en 31-åring med fem års fartstid bak bussratt. Minus 13

Stadig flere sjåfører ankommer:- God morgen. Minus 13 i Vennesla i dag, kunngjør Kjell Stefanussen, på vei mot metrobuss til Voiebyen.Henimot 06.00 begir Torfinn Hauge seg på hjemvei etter nattskift. Han lover å stikke innom buss nr. 217, som står på Hellemyr og har trøbbel med en billettmaskin.Wenche Skjelten, Torstein Hagen Haug og Kenneth Strøm rekker en prat og en blås i råkulda før de legger av sted til henholdsvis Søgne, skolekjøring og Tømmerstø.I oppholdsrommet hersker alt annet enn travelt morgenrush.Asbjørn Thorsen, Thor Kimestad, Ansgar Andersen, Einar Ekse, Hilmar Kaspersen og Inge Petersen stiller gjerne en halv time for tidlig for å treffe kolleger. Godt miljø

— Jeg har vært ansatt her i 18 år. Miljøet er bedre enn noen gang, mener Inge Petersen, som husker problematiske tider da Bussen Trafikkselskap ble født ved fire andre selskapers død i 1986.Ånund Vestøl, fagforeningsmannen, kommer til og sier at en kollegastøttegruppe har bidratt godt til bedre miljø.Gjengen snakker om det meste fra vitser til vinterføre, og Ansgar Andersen med 28 år bak bussratt bedyrer at han aldri kjenner på nerver.- Å, noen og enhver henger litt på kleshenger med stålis under dekkene. Selv de tøffeste er litt spake da, mener Inge Petersen.I samme øyeblikk er klokka 06.50. Noen hundre av Kristiansands kollektive passasjerer skal bringes på jobb.