KRISTIANSAND: — Det er bra at du lett kan jobbe hjemmefra, for eksempel når du er syk. I tillegg samarbeider jeg lettere med andre, siden vi kan sende beskjeder til hverandre via «e-lev» om hva vi driver med, sier Shahab Afsharipour. Han går VK1 elektromekaniske fag på Kvadraturen skolesenter.En gruppe lærere ved skolen har vært med på å utvikle et læringsverktøy på nett, «e-lev». «E-lev» er laget for å erstatte det tidligere kveldsgymnaset for voksne, men kan også brukes i videregående skoler. På sikt skal alle de videregående skolene i Vest-Agder bruke «e-lev» som supplement til vanlig undervisning.Kvadraturen skolesenter har tilbudt «e-lev» siden i høst.- Elevene kan i enkelte fag velge undervisningsmetode. Velger de «e-lev», foregår alt over nett, og de trenger teoretisk sett ikke å være på skolen. Men vi anbefaler veiledning samtidig, og er opptatt av at den sosiale delen med det å være i et klasserom skal opprettholdes, forteller naturfaglærer Erling Andresen. Slipper å kjøpe lærebøker

Shahab Afsharipour syns det er lettere å holde orden i notatene med «e-lev». - Du kan skrive notater underveis og hente dem senere. De er mye lettere å lese enn når de er skrevet med kronglete gutteskrift.Foreløpig er «e-lev» mest populært blant guttene. Lærer Åse Salvesen forteller at to jenter brukte «e-lev» fra begynnelsen, men at de ville tilbake til tavleundervisning etter hvert.Det viktigste prater læreren og elevene samlet om rundt bordet, og læreren går rundt og hjelper som i en tradisjonell time. Åse Salvesen sier hun stort sett er veldig fornøyd med bruken av «e-lev». Blant annet syns hun det er positivt at elevene slipper å kjøpe dyre lærebøker i allmennfag. - Det er en fordel at alle læremidlene ligger på nett. Det er veldig variert, med både bilder og lyd. Dyslektikere kan få alt av tekst og oppgaver opplest ved å trykke på et høyttalersymbol, forteller hun. Holder eget tempo

— Det er bra at vi kan jobbe i eget tempo, mener Kristoffer Jåtun (17). Lærer Åse Salvesen er enig.- Jeg slipper å måtte vente på folk. De kan holde på der de er kommet, sier hun. Alt elevene gjør blir loggført, og lærerne kan hele tiden se hva de holder på med fra sin egen maskin. En ulempe med «e-lev» er at skolen er helt avhengig av serveren. På begynnelsen av året var den ofte nede, men det skal ikke ha vært noen problemer med det i det siste. Tilbudet finnes foreløpig kun for elever på VK1. Det syns Shahab Afsharipour er greit.- Det fungerer nok bedre på VK1 enn på trinnene under. Vi er eldre og skjønner selv at vi må gjøre noe, sier han. - Ikke «dataguruer»

Det er 12 produsenter ved skolen som også jobber som lærere, som har utviklet «e-lev». Norsk Interaktiv har laget selve verktøyet, men innhold og mesteparten av bilde- og lydbehandling har lærerne stått for selv. - Som lærer trenger du ikke være spesielt datakyndig for å ta dette i bruk. Du slipper å være dataguru. Men ved å bruke dette bygger skolen opp større kompetanse for å bruke IKT i undervisningen, noe som kreves i den nye læreplanen, forteller de. - For mange elever er «e-lev» mer fristende enn ei bok. Det er forskjell på elevene. Vi har hatt delte erfaringer med hjemmearbeid. Men noen liker jo å sitte på natta og jobbe, sier Åse Salvesen. - Klarer dere å holde dere borte fra spill og liknende når dere jobber hjemme?- Det kan jo være at jeg drøyer skolearbeidet en del, innrømmer Kristoffer Jåtun. - Jeg ville ikke hatt det slik at vi gjorde absolutt alt arbeidet hjemme. Da hadde det nok ikke blitt gjort så mye, sier han. hilde.svenning@fedrelandsvennen.no