KVINESDAL: — Dette har vært det reneste marerittet. Én ting er at lekteren som var verdt 200.000 kroner totalhavarerte, men vi har i tillegg brukt det dobbelte på å få hevet beistet, sier en oppgitt Kåre Berg i entreprenørselskapet T. Engene AS.Lekteren lå fortøyd langs E 39 mellom Angholmen og Speilen i Fedafjorden, da den gikk til bunns for et halvt år siden.Med det innleide kranskipet «Eide Lift 2» skulle det i utgangspunktet vært en enkel sak å løfte på land lekteren. Problemet var imidlertid at det går en høyspentledning i luften like over der lekteren gikk til bunns. Lørdag ble strømmen koblet ut, men kranen fikk på grunn av strømledningene likevel ikke plass til å utnytte løftekapasiteten godt nok. Det som i utgangspunktet skulle vært en enkel og rask operasjon tok ti lange timer. På land fikk kranskipet drahjelp av flere kran- og anleggsmaskiner. Bilene dro ved hjelp av tykke tau lekteren sidelengs.- Omsider ligger lekteren på land, og skal nå hogges opp på stedet. For oss har den gjort mer unytte en gagn, sier Kåre Berg.Det samlet seg lørdag flere skuelystne på E 39 for å se på bergingsarbeidet. Flere av tilskuerne hadde også fått med seg flere av de andre forsøkene på å få hevet lekteren.Entreprenørselskapet T. Engene som var leid inn for å kjøre ut masse fra tunnelene til nye E 39 mellom Lyngdal og Kvinesdal, brukte lekteren som bro for å kunne tippe steinlassene i sjøen litt ut fra land.- Lekteren ble skadet da det ble sprengt bort en del leire på bunnen under der den lå fortøyd tidligere. Vi måtte derfor pumpe den regelmessig for vann, men dette ble det slurvet med ved påsketider, sier Kåre Berg.Havnemyndighetene i Kvinesdal har gjort det klart at det aldri var noe alternativ å la lekteren bli liggende på bunnen.torbjorn.witzoe@fvn.no