KRISTIANSAND: — Et veldig fokus på synd tror jeg ikke appellerer til de unge. Det er en type forkynnelse de ikke kjenner seg så veldig igjen i, sier høyskolelektor Irene Trysnes som jobber med doktorgrad om kristne sommerstevner.Både i sommer og i fjor sommer intervjuet hun unge deltakere på fire forskjellige kristne sommerstevner på Sørlandet. Nå har hun laget en artikkel om temaet. Den blir publisert i dag i boken «Mykere Kristendom? Sørlandsreligion i endring».Ifølge Trysnes får ikke de som forkynner synd og dom så god respons som de som forteller om en nær og kjærlig Gud. Lite respons

— Det virker som om det ikke treffer lenger. Deltakerne er ikke nødvendigvis mindre religiøse, men kulturen og samfunnet har forandret seg, sier Trysnes.- Tror de ikke lenger på synd, frelse og omvendelse?- Frelse er like viktig som før, men med et positivt fortegn. Det er mer et budskap om at hvis du tar imot Jesus, vil det gi deg et bedre liv. Ikke så mye «vend om fra din synd» som det kanskje var tidligere, sier hun.Og fortsetter:- I vår moderne tid passer en sint og dømmende Gud dårlig med idealet om likeverd og et optimistisk syn på mennesket.Trysnes har vært til stede på Jesus to the nations i Sarons Dal, sommerstevnet samme sted, Kristen idrettskontakt (KRIK) sitt stevne, Arena, i Kristiansand og Skjærgårds music & mission festival i Tvedestrand.På stevnene i Sarons Dal har Trysnes merket at unge ikke blir truffet når det blir forkynt synd og omvendelse. Resultatet er at de ikke kommer fram til forbønn.- Jeg har mange eksempler på at det er få eller ingen som kommer fram, så det kan virke som om det ikke appellerer så mye, sier Trysnes. Ikke lenger synd

Når Trysnes har snakket med folk på sommerstevnene, har hun oppdaget at er så mye som ikke lenger blir sett på som synd.- De jeg har pratet med, sier at de har forandret syn på en del ting når de nærmer seg 30. De tar seg en øl eller et glass vin, og det synes de er helt uproblematiskSex før ekteskapet blir ikke kalt synd på sommerstevner som Skjærgårdsgospel.- Seksualitet snakkes om med positivt fortegn, men det anbefales å vente til man er gift. Men det blir også understreket at det er opp til deltakerne selv å velge, sier Trysnes.