KRISTIANSAND: — Dette er to vidt forskjellige forhold, som ikke må blandes sammen. De har ikke noe med hverandre å gjøre, sier Kjell Steinar Eikrem, tillitsvalgt for NITO-ansatte ved bedriften. Men han innser at der kan være ansatte som har misforstått enkelte sider ved dette, og blander det sammen.Den bonusen det er snakk om, er utbetalinger fra virksomheter som har vært kunder hos MH i løpet av 1999, og som har fått utført oppdrag som de er meget godt fornøyd med. Bonusen er følgelig ikke penger som går ut av MH-kassen, samtidig som medarbeidere må sies opp.Enormt press

— Bakgrunnen for bonusen er at arbeidspresset for de ansatte ved MH til tider har vært enormt i løpet av det året som nå går mot slutten. Mange ulike oppdrag med til dels korte tidsfrister, har i perioder lagt et ufattelig press på de ansatte. Da er det svært gledelig å konstatere at våre kunder er så fornøyd at de kommer med penger som skal utbetales som bonus til de ansatte i MH, sier Eikrem.Han synes det er en handling som er både gledelig og overraskende, og til å ta av seg hatten for.Alle ansatte har fått del i denne bonusordningen, men likevel slik at de som har stått i front og hatt der hardeste presset for å få oppdragene utført i tide, har fått en større andel enn de som har hatt mer perifer befatning med prosjektene.- Bonusordningen er likevel innrettet slik at alle har fått en andel. Det har vært full enighet om at det også er rett og riktig. Der er også i pakt med givernes intensjoner, sier Eikrem. For også de som de som jobber i støtteapparatet har på sin måte bidratt til at prosjektene er kommet i mål til rett til, og til kundenes store tilfredshet.Må redusere

Samtidig er det er faktum at oppdragsmengden innen offshoresektoren har tørket inn, og at leverandørindustrien må redusere bemanningen.- Det er all mulig grunn til å beklage at bemanningen blir redusert med 58 personer, og 38 av dem har fått oppsigelse, sier Kjell Steinar Eikrem. De øvrige er permittert eller har funnet seg annet arbeid.Han legger samtidig vekt på at det har vært en åpen og grei dialog mellom ledelsen og de tillitsvalgte i denne prosessen, og at antall medarbeidere som mister jobben, er blitt mindre enn det som ble antydet i utgangspunktet.