Kristiansand : — Man blir gal av å sitte inne og ha teorifag hele tiden, konstaterer Henrik, og får støtte av mekkekamerat Andreas. Begge er de på utplassering i verkstedet to dager i uken. Her sveiser, pusser, mekker og sliper de to ungguttene med kyndige hender. Henrik har til og med kjøpt sin egen plentraktor, en slags gressklipper med motor, for konfirmasjonspengene sine. Interessen for anleggsmaskiner, graving og klipping tok tydeligvis ikke slutt da denne unge herren trådte ut av sandkassa.- Jeg har alltid vært interessert i maskiner og biler, og når jeg ble eldre måtte jeg jo få meg noe med en ordentlig motor! forklarer Henrik, før han hopper opp på en liten tøffing av en gressklipper, av merket «Paulan». Klipperen måtte han gi 13.000 kroner for, og fant det derfor best å sveise sammen en tilhenger til å frakte verktøyet i selv. Sveisearbeidet ble selvfølgelig utført i verkstedet på Oddemarka. Sparer til traktorlapp

Men hva får en gutt på 15 år til å bruke rubbel og bit av sparepengene på en plenklipper?- Jeg skal bruke den til å klippe plener for privatpersoner her på Lund i sommer, og forhåpentligvis tjene meg opp nok penger til å ta traktorlappen og kjøpe meg en traktor eller minigraver, sier Henrik.Drømmen om traktorlapp virker absolutt innen rekkevidde, da Henrik allerede har god erfaring med anleggsmaskiner. Tross sin unge alder, er han ofte med på graveprosjekter i nærmiljøet, og mye av fritiden brukes på den nye plentraktoren.- Jeg trives med å være ute og jobbe med hendene, og liker mye bedre å være på jobb her i verkstedet enn å sitte i et klasserom, sier Henrik. Både han og Andreas skal gå videre på yrkesskolen etter endt skolegang på Oddemarka, og stiller dermed sterkt når det gjelder praktisk erfaring. Kreativ praksis

Lærer ved Oddemarka skole, Lars Herseth, er ansvarlig for ungdommene i verkstedet, og han forteller om en fin gjeng unge, håpefulle, som har et ønske om å komme litt bort fra klasseromsundervisningen på skolen.- Dette er på ingen måte noen verstinger. De har selv ønsket å være her. De er rett og slett ungdommer som liker bedre å vise kreativitet gjennom å arbeide med hendene enn å skrive dikttolkninger for eksempel. Her kombinerer vi teori med praksis, og gir på den måten elevene et pusterom i litt andre omgivelser, forteller Herseth.Sammen med miljøarbeider Arnfinn Ramsland har han ansvaret for ungdommene i verkstedet.- Jeg tror ungdommene føler at de mestrer noe her, sier Ramsland. Han er også opptatt av at elever med konsentrasjonsvansker skal få et alternativt tilbud, hvor de utretter noe og lager ting selv. Jentene skifter dekk

Herseth mener at mange av elevene blir mer konsentrert i de vanlige timene når de får et avbrekk med praktisk arbeid i skoledagen.- Men det er viktig at de også her er pliktoppfyllende. Vi har ingen interesse av å ha folk som ikke vil gjøre en jobb her. Dette har de selv valgt, og er ikke blitt «plassert» her, legger han til.Foreløpig er det overvekt av gutter som velger å kombinere praktisk arbeid med klasseromsundervisning, men jentene kommer etter.- Vi har nok en seks-sju jenter her nå, som synes det er deilig å kle på seg arbeidstøyet og skifte litt bildekk og sånn, sier Herseth.- De flinkeste til å skifte dekk har definitivt vært jentene! Er det noen lærere på skolen som trenger dekkskift, så er de der med en gang, smiler han lurt.Alternativet med praktisk arbeid i skoletiden er blitt populært. Det er åpent for alle, og til neste år har Oddemarka skole mottatt hele 35 søknader fra elever som ønsker denne løsningen.ann.magritt.arnli@fedrelandsvennen.no