ny BRO | Leser i avisen at det er stor uenighet omkring planene for veiutbygginga over Gartnerløkka i Kristiansand. Alternativene som er blitt presentert, har alle hatt sine bakdeler, og alternativet med høybro har vel flest blant dem. Politikernes forhåndsvedtak har fått sinte beboere til å danne aksjonsgrupper mot en utbygging lik skrekkscenariet Drammen.Jeg føler debatten bærer preg av å være kortsiktig og ikke vidsynt nok. Det kan virke som om politikerne i Kristiansand ikke forstår hvilke føringer de legger for fremtiden med tanke på byutvikling og estetikk. Jeg drister meg derfor til å komme med et alternativt forslag, ulikt de som har vært presentert tidligere:Mitt forslag, kort fortalt, går ut på å flytte jernbanestasjonen nordover slik at man ikke trenger noen bro i det hele tatt (se illustrasjon). Fra tunnelåpningen ved Baneheia senkes veien ned i det nåværende gateløpet, slik som på Oddemarka, for derfra å gå i tunnel helt fram til den gamle tunnelåpningen ved Bellevue, og så komme ut på Vesterveien. Oppå dette legges vanlig gate fram til den nye jernbanestasjonen like ved Samsen og derfra langs en ny fellesterminal som legges nærmere den gamle dokken enn tidligere planlagt. Områdene som da blir frigitt, er fabelaktig store, beliggenheten tatt i betraktning, og kan sammenlignes med tre-fire nye kvartaler i tillegg til areal for fellesterminalen. Disse områdene kan så selges til nærings— og boligformål, noe som vil gi selger betraktelig høyere gevinst enn å la de ligge brakk som i dag. For NSB, som stor grunneier i området, kan dette bli en gullgruve, dog kan det nok bety slutten for det høyt begjærte, men lite brukte, sidesporet over kaia. Men med verdiene satt opp mot hverandre burde valget være enkelt, ikke minst med tanke på det fremtidige bybildet og mulighetene til å få et utvidet sentrum.Maarten StallemoBergen