KRISTIANSAND: — Dette vedtaket ble gjort i forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan. Det er en stortingsmelding, og dermed følger det ikke med en eneste krone. Det kommer først i forbindelse med de årlige budsjettvedtak, påpeker Anne Berit Andersen.Da Stortinget natt til onsdag forrige uke fordelte de 20,5 luft-milliardene hun snakker om, gikk en pen slump til E 39 vest for Kristiansand.360 millioner ble fordelt på stamveien gjennom Agder, E 18 og E 39 - med 160 millioner til Aust-Agder og 200 millioner til Vest-Agder. Forvirring

Anne Berit Andersen beklager at Stortingets flertall gjorde en slik påplussing i forbindelse med behandlingen av en stortingsmelding, ettersom det etter hennes syn bare bidrar til å skape usikkerhet og forvirring om hva som er de reelle konsekvensene av vedtaket.- Det blir aldri mer vei eller jernbane av rene luft-bevilgninger, sier hun.Det var Frp, SV og Sp som alternativt støttet Ap's påplussingsforslag da deres egne forslag var nedstemt. Der er luft-milliardene delt noenlunde likt mellom vei og jernbane.- Men Frp vil ikke bruke penger til jernbane, de vil ha vei. Mens SV gjerne ser at alt går til jernbane, og lite eller intet til vei. Hvordan disse partiene skal klare å samle seg om reelle bevilgninger når den tid kommer, det gjenstår å se, sier Anne Berit Andersen.Hun viser også til at de fire partiene som nedstemte regjeringspartiene, er svært uenige om hvordan den skisserte ekstrabevilgningen skal finansieres.Det som uansett synes klart, er at E 18-etappen Grimstad-Kristiansand er kommet styrket ut etter de føringer som Stortinget har lagt, både under debatten i plenum og i innstillingen fra samferdselskomiteen.- E 18 Grimstad-Kristiansand sentrum blir bygd ut som firefelts motorvei med midtskiller, sier stortingsrepresentanten.Også Arne Birkeland, leder for utbyggingsstaben ved i Statens vegvesen, Region Sør, sier han føler seg beroliget for dette prosjektets vedkommende etter stortingsbehandlingen.Denne utbyggingen skjer som OPS-prosjekt (offentlig-privat-samarbeid), akkurat på samme måte som utbyggingen over Kvinesheia. Anne Berit Andersen sier hun håper Stortinget kan få denne OPS-saken til behandling i løpet av kommende høst. Da kan man ha håp om oppstart for ny E 18 Grimstad-Kristiansand tidlig i 2006. Avklaring

Også leder for utbyggingsstaben i vegvesenet, region sør, er fullt ut innforstått med at Stortingsvedtaket natt til onsdag er knyttet til en melding, og ikke er noen konkret bevilgning.- Jeg tror det viktigste Kristiansand nå kan gjøre, er fortest mulig å komme til en avklaring på hvordan E 39 skal føres videre fra Gartnerløkka og vestover. Dernest bør man komme til en avklaring om hvilke andre prioriteringer man ønsker å foreta. Dette er viktig for at nødvendig planverk kan bli ferdig fortest mulig, slik at prosjektene har mulighet til å komme med ved neste rullering av Nasjonal Transportplan, sier Birkeland. - Men det virker som Stortinget har økt forståelse for veibehovet i landsdelen?- Det virker som om man ser behovet for å bevilge til veiutbygging, ja, sier Birkeland. Anne Berit Andersen er for sin del ikke i tvil om at det kommer til å skje en positiv utvikling på veinettet i landsdelen de kommende årene.- Og da har jeg sett helt bort fra de luft-milliardene som stortingsflertallet bladde opp i forrige uke, sier hun.